تلاش غرب برای نجات تروریست‌ها در ژنو ۲

به گزارشافکارنیوز،با برگزاری کنفرانس به اصطلاح صلح سوریه در ژنو آن هم بدون حضور ایران، دیدیم این نشست دستاوردی را برای مردم سوریه نداشته و جهت‌دهی‌ها و هدف‌هایی که از پیش برای این کنفرانس تعیین شده بود و کشورمان حاضر به پذیرفتن آن نشد منجر به بی نتیجه بودن این کنفرانس شد.


چکیده‌هایی از سخنرانی برخی مقامات حاضر در این کنفرانس:

چکیده‌ای ازسخنان بان کی مون دبیرکل سازمان ملل

ژنو ۲ با چالش های زیادی روبرو است که باید از آن ها عبور کنیم. ژنو ۲ فرصتی برای حل سیاسی بحران سوریه است و اولین باری است که دولت و مخالفان سوریه برای مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند و ما تلاش می‌کنیم تا آنچه در ژنو ۱ آمده‌، اجرایی شود، حمله به غیرنظامیان ادامه دارد، طرف‌های سوری باید به مسئولیت خود عمل کنند و به حقوق بشر در این کشور احترام بگذارند. بیش از یک میلیون تن آواره شده اند و بسیاری در مناطق سکونت خود نیستند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد همبستگی بین‌المللی جهت مقابله با اقدامات رادیکالی هستیم سوری‌ها همچنان به کشورشان علاقه دارند و باید با یکدیگر صحبت کنند‌ و باید معاهده ژنو ۱ که در آن بر تشکیل دولت دارای اختیارات کامل تاکید شده است اجرایی شود و ما تاکید می‌کنیم که از مردم سوریه برای تشکیل دولت آزاد، دموکرات و با عدالت حمایت می‌کنیم.

چکیده‌ای ازسخنرانی رئیس جمهور سوئیس

" دیدیر بورکهالتر "، رئیس جمهور سوئیس به عنوان کشور میزبان این نشست در ابتدا با خوش‌آمد گویی به حاضرین در این کنفرانس عنوان داشت: این امید وجود دارد که به رنج‌های میلیون‌ها سوری پایان داده شود. باید گفت وگوها را آغاز کرد و به راه حل سیاسی و عادلانه برای بحران سوریه دست یافت تا همه طرف‌ها با صلح در کنار هم زندگی کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: باید رنج های قربانیان این بحران پایان یابد و کمک‌رسانی‌ها به افراد آسیب دیده ارائه شود. سوئیس هرگونه نقض حقوق بشر را محکوم می‌کند، باید تمامی طرف‌های حاضر به درخواست های مردم سوریه گوش فرا دهند و به توافقی دست یابند که براساس ژنو ۲ باشد.

چکیده‌ای ازسخنرانی لاوروف

راهکار سیاسی راه خروج سوریه از بحران موجود است. ملت سوریه است که باید درباره این کشور تصمیم‌گیری کند و باید در قبال تروریسم در سوریه موضعی متحد اتخاذ کنیم، سوری‌ها باید خودشان بحران را حل کنند و جایی برای راهکار خارجی وجود ندارد. ایران باید در تلاش‌های برای حل بحران سوریه بدون تلاش برای تفسیر بیانیه ژنو ۱ به نفع یکی از دو طرف سهیم شود.

وی ادامه داد: باید تمامی راه های ممکن برای اجرایی کردن مفاد توافقنامه ژنو ۱ در دستور کار قرار گیرد. اما نباید هیچگونه پیشداوری درباره نشست امروزمان داشته باشیم.

چکیده‌ای ازسخنرانی جان کری

امروز سرآغازی برای به جریان افتادن مسالمت‌آمیز و توقف خشونت‌ها در سوریه خواهد بود و آزمایشی برای همه ماست و اینکه جامعه جهانی تا چه حد می‌تواند کار آمد باشد و چگونه می‌تواند به خشونت‌ها در سوریه پایان دهد.

وی افزود: " انقلاب " در سوریه به شکل مسالمت آمیز آغاز شد و مردم تنها خواهان زندگی بهتر بودند اما این درخواست با خشونت رو به رو شد و متاسفانه دولت سوریه به شکل روز افزون به حملات خود علیه ملت ادامه داد و در این راه به هواپیما، بمب، موشک و سلاح‌های سنگین روی آورد که هزاران تن از مردم سوریه را به خاک و خون کشید.

جان کری ادامه داد: در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شد و دولت با به کارگیری سلاح شیمیایی تمامی ارزش‌های انسانی را زیر سوال برد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه حضور " بشار اسد " در آینده سیاسی سوریه را غیر ممکن خواند و گفت: تشکیل دولت انتقالی و افراد حاضر در آن نباید با مخالفت دیگر گروه های سوری باشد و این بدین معناست که " بشار اسد " در دولت آتی سوریه هیچ جایی نخواهد داشت و به خیال هیچکس نمی گنجد که چنین فردی که دست به وحشیانه‌ترین اقدامات علیه ملت خود زده در آینده سیاسی سوریه حاضر باشد. افراط گرایان تروریستی نیز که باعثرنج و ملالت مردم سوریه شده‌اند نیز در آینده سوریه جایی نخواهند داشت.

چکیده‌ای ازسخنرانی رئیس ائتلاف مخالفان سوریه


رئیس ائتلاف مخالفان سوری اظهار داشت: بشار اسد می‌خواهد در مسند خود باقی بماند. او شخصی است که کشور را وارد بحبوحه خشونت کرد تا خود در کرسی بماند. گزارش سازمان‌های بین‌المللی را دیدید که شکنجه بازداشت شدگان را نشان می‌داد، ما وقت را از دست نمی دهیم و می خواهیم تمام تلاش خود را برای این کنفرانس مهم انجام دهیم. در ژنو ۱ تصمیم تاریخی و فرصت واقعی برای حل و فصل بحران ایجاد شد که منطقه و سوریه را از آبشارهای خون دور می‌کند. ما برای مبارزه با تروریسم با جدیت عمل می کنیم.

احمد الجربا گفت: ما آمده‌ایم تا بگوییم که با ژنو ۱ کاملا موافق هستیم. ما تشکیل دولت انتقالی را مقدمه‌ای برای برکناری نظام اسد می‌دانیم. مطرح کردن حرف‌هایی در خصوص ابقای نظام اسد خارج از ژنو ۲ است.

اما " سعدلله زارعی " در گفتگو با خبرنگارسیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،با اشاره به موفق نبودن کنفرانس ژنو۲ و نداشتن دستاوردی برای ملت سوریه، گفت: کنفرانس ژنو۲ برای نجات تروریست‌ها تشکیل شد.

وی ادامه داد: دولت سوریه طی ۱۰ ماه گذشته اقدامات قاطعی را برای پاکسازی این کشور از تروریست‌ها انجام داده که می‌توان به اقدام اخیر آنها طی روزهای گذشته مبنی بر آزادسازی بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از حلب از دست تروریست‌های این منطقه اشاره کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: مسئله نجات تروریست‌ها کمابیش در اظهار نظرات مقامات غربی دیده می‌شود که می‌توان به مصاحبه " تونی بلر " نخست‌وزیر اسبق انگلیس با شبکه " CNN " اشاره کرد، وی در این مصاحبه گفت که اوضاع میدانی در سوریه تغییر کرده و برای برکناری " بشار اسد " نیاز به تغییر فضا داریم.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: غرب در تلاش است تا ضعفهای جریانات تروریستی-تکفیری در سوریه را با اجلاسهایی نظیر ژنو2 جبران کند.