مردم سوریه تصمیم‌گیران اصلی این کشور

به گزارشافکارنیوز،مرتضی سرمدی قائم‌ مقام وزیر امور خارجه کشورمان دیشب(یکشنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح عملکرد دستگاه سیاست خارجی پرداخت و با بیان اینکه دولت جدید مبنای سیاست خارجی را بر تعامل قرار داده، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران تعامل با همه کشورها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه برای مدتی کوتاه مجموعه تحرکات بین‌المللی با فضاسازی تصنعی شرایطی را بر سیاست خارجی ایران تحمیل کرد، یادآور شد: دولت جدید تلاش کرد که این فضاسازی تصنعی را بشکند و به همین خاطر باید تلاش می‌شد با ادبیات جدید و گفتمان قابل درک برای جهان وارد عمل شد.

سرمدی به سفر رئیس ‌جمهور به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات‌ها با مقامات و شرکت در نشست‌ها با اندیشمندان و … اشاره کرد و افزود: تلاش شد که فضای غیرواقعی که هیچ تناسبی با واقعیت جمهوری اسلامی نداشت شکسته شود که به مقدار زیادی این اتفاق حاصل شد.

وی لفاظی‌های اخیر مقامات آمریکایی از جمله جان کری و طرح گزینه نظامی در قبال ایران، را یک نوع لفاظی در راستای مصارف داخلی خواند که نباید به آن بها داد.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه در خصوص اجرایی شدن گام اول توافق ژنو، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور متعهد و مسئول بر تعهداتش باقی خواهد ماند و ما چیزی را مورد توافق قرار نمی‌دهیم مگر اینکه متضمن منافع ملت باشد و وقتی که پذیرفتیم بر سر تعهد خود هستیم تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد.

وی در خصوص اقدام ایران در تولید سوخت ۲۰ درصد، خاطرنشان کرد: غنی‌سازی ۲۰ درصد نمایشی از سوی جمهوری اسلامی بود که طرف‌های مقابل فکر نکنند با بستن و متوقف کردن چیزی، ایران دستش را بالا می‌برد.

سرمدی در بخش دیگری از اظهاراتش دیپلماسی اقتصادی را یکی از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی دولت یازدهم برشمرد و افزود: تلاش می‌کنیم با هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی داخل کشور این مسئله را به نوعی ساماندهی کرده تا بهترین بهره‌مندی را از این فضا ببریم.

وی در خصوص تعامل دولت یازدهم با دیگر مناطق دنیا، عنوان کرد: در این دولت مبنا بر تعامل با همه کشورهاست و تلاش داریم با در نظر گرفتن نوع رفتار کشورهای مختلف، از همه ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف جهان به منظور پیشبرد سیاست خارجی استفاده کنیم.

سرمدی گفت‌ که کار با آمریکای لاتین همچون گذشته ادامه می‌یابد و آفریقا نیز از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی خارج نخواهد شد.

وی درباره تعامل با اروپای غربی نیز خاطرنشان کرد: این کشورها به خاطر اعمال فشارهای آمریکا و سیاست نادرست‌شان، خود را از فرصت ایران محروم کردند و اگر سیاست‌های عاقلانه‌ای را اتخاذ و تلاش کنند که پاسخگوی شرایط جدید ایران باشند و بر اساس احترام متقابل عمل کنند از آنها استفاده خواهیم کرد.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه همچنین گفت که روسیه، چین و کشورهای همسایه نیز در اولویت‌ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

وی در خصوص تحولات خاورمیانه این منطقه را منطقه‌‌ای مملو از پیچیدگی‌ها و محل تلاقی عمده‌ترین تحولات بین‌المللی برشمرد و افزود: ‌ متأسفانه تحولاتی که در جهان عرب شکل گرفت به دلیل آنکه قوام و ریشه عمیق نداشت به سرعت به سمت تغییرات میل کرد و بسیاری جریانات به کار افتاد که این امواج را به سمتی برد که متأسفانه شاهد آثار سوء آن هستیم.

سرمدی اضافه کرد: کشورهایی چون مصر و سوریه به جای اینکه ظرفیت‌شان در خدمت جهان اسلام باشد درگیر مشکلات شدند.

وی با اشاره به برگزاری نشست ژنو ۲ عنوان کرد: در ژنو یک ۱۱ کشور بدون حضور معارضه و دولت جمع شدند و فکر می‌کردند که با صدور یک بیانیه کار تمام می‌شود، اما یک سال و نیم طول کشید و به این نتیجه رسیدند که راه‌حل سوریه، سیاسی است.

سرمدی یادآور شد: البته هنوز به ملزومات یک راه‌حل سیاسی نرسیده‌اند و باور نکرده‌اند که ملزومات سیاسی این است که نمی‌شود از قبل نتیجه‌ای را برای گفت‌وگوهای سیاسی تعیین کرد.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه مردم سوریه را تصمیم‌گیران اصلی این کشور برشمرد و تصریح کرد: دیگران نمی‌‌توانند به نیابت از مردم سوریه تصمیم بگیرند.

به گفته وی عدم دستیابی به راه‌حل در قضیه سوریه باعثسرریز شدن بی‌ثباتی، تروریسم و ناامنی به کشورهای همسایه و منطقه خواهد شد.

وی در ادامه و در خصوص اوضاع کنونی در مصر و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه خاطرنشان کرد: مصر با تمدنی کهن در حال مضمحل شدن، لطمه خوردن و فرسایش است و کسانی که علاقمند به سرنوشت مصر هستند معتقدند که مصر باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند و به همین خاطر همه طرف‌ها باید به تثبیت وضعیت در مصر کمک کنند.

سرمدی اضافه کرد: برای جمهوری اسلامی ایران در درجه اول تبلور خواست ملت از اهمیت برخوردار است.

وی با اشاره به ارتش مصر اظهار داشت: این ارتش که یکی از قدرت‌‌هایی است که می‌تواند در خدمت جهان اسلام قرار گیرد، متأسفانه با مردم درگیر شده است.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه اضافه کرد: بسیاری از کشورهایی که از دموکراسی در بزرگترین قدرت جهان عرب یعنی مصر ناراحت بودند، شرایطی را بر جریانات اسلامی وارد کردند که نتیجه آن نوعی افراط‌گرایی است.

وی ملت مصر را ملتی صبور و اهل مدارا خواند که به دنبال ستیز و برخورد نیستند.

سرمدی گفت: همه تلاش‌‌ها باید بر این متمرکز شود که جریانات اصلی قدرت در مصر را به این سمت سوق دهد که مردم در صحنه سیاسی مصر پررنگ‌تر عمل کنند.

وی در خصوص قضیه فلسطین نیز عنوان کرد: عمده‌ترین برنامه جمهوری اسلامی و سیاست خارجی ما و بقیه کشورهای علاقمند به موضوع فلسطین این است که اجازه ندهیم موضوع فلسطین به موضوع دست چندم تبدیل شود.

وی درباره ارائه راهحلها برای ملت فلسطین خاطرنشان کرد: این ملت آمادگی تن دادن به راهحلهای تحمیلی را ندارد.