توافق هسته ای با ایران را از بین نبرید

به گزارشافکارنیوز، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با درج مطلبی تحت عنوان " توافق با ایران را از بین نبرید " به قلم " کارل لوین " رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا و " آنگوس کینگ " سناتور مستقل عضو این کمیته از سناتورهای آمریکایی خواستند تا با تصویب تحریم های جدید علیه ایران توافق هسته ای موقت بین ایران و گروه ۱ + ۵ را به نابودی نکشانند.

این دو سناتور آمریکایی خطاب به سناتورها می نویسند: متوقف کردن برنامه هسته ای ایران ۲ راه دارد، مذاکره یا اقدام نظامی.

این روزنامه ادامه می دهد: بطور شگفت انگیزی بعد از ۳۴ سال در میانه مذاکرات با ایران به سر می بریم که نه تنها سکوت دیپلماتیک بین دو کشور را از بین برده بلکه فرصتی به وجود آورده تا بتوانیم برنامه هسته ای این کشور را متوقف کنیم. اما سناتورها به جای حمایت از این روند و مذاکرات در حال چرخاندن طرح هایی در کنگره هستند که خواستار اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران هستند اقدامی که می تواند این روند را بر هم بزند و بین آمریکا و متحدانش یک شکاف و دو دستگی به وجود آورد.

نویسندگان با اشاره به این نکته که حسن روحانی با وعده بهبود اوضاع اقتصادی در ایران روی کار آمده و برای تحقق این وعده خود خواستار کاهش تحریم ها از طریق مذاکره است از سناتورهای آمریکایی می خواهد تا با تصویب تحریم های جدید به این روند که بعد از سال ها حاصل شده آسیب نرسانند.

نیویورک تایمز می نویسد، تمامی شواهد و اظهار نظرها و اطلاعات نشان می دهد که افزایش تحریم ها علیه ایران نمی تواند موثر واقع شوند زیرا مسئله هسته ای ایران برای بسیاری در ایران با غرور ملی گره خورده است و همچنین توافقنامه هسته ای با ایران دارای مخالفانی در درون ایران است که تصویب تحریم های اضافی علیه ایران به مخالفان توافق ژنو این فرصت و بهانه را خواهد داد تا مخالفت های خود با آن را تشدید کنند.

نویسندگان معتقد هستند از دست رفتن این فرصت برای آمریکا موجب خواهد شد تا آمریکا برای رسیدن به اهداف خود در قبال ایران به برخورد نظامی با ایران متوسل شود امری که تمایلی برای آن ندارد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: تصویب تحریم های جدید علیه ایران موجب خواهد شد که ایرانی ها به این نتیجه برسند که آمریکایی ها در مذاکرات حسن نیت ندارند و از مذاکرات خارج شوند یا ممکن است ایرانی ها را به اقدامی متقابل تحریک کند تا خواسته های خود در مذاکرات را بالا ببرند و فعالیت هسته ای خود را بیشتر توسعه دهند.

نویسندگان از دیگر تبعات احتمالی چنین اقدامی از سوی آمریکا را ایجاد شکاف بین متحدان و شرکای آمریکا در سطح جهان می دانند زیرا که تصویب تحریم های جدید علیه ایران برای متحدان آمریکا به این معنی خواهد بود که آمریکا قصد نابودی توافق هسته ای ژنو را دارد.

شایان ذکر است گروهی از سناتورهای تندروی آمریکایی بر خلاف توافق هسته ای ژنو قصد تصویب دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران را دارند که به گفته وزیر خارجه کشورمان انجام چنین کاری به منزله مرگ توافق ژنو خواهد بود.