تبدیل زباله های پلاستیکی به سوخت خودرو

به گزارشافکارنیوز،محققان هندی درروشی ابتکاری موفق شدند با استفاده مجدد از کیسه های پلاستیکی دور ریخته شده آنها را به سوخت قابل استفاده برای موتور خودرو تبدیل کنند.

اطلاعات منتشره ازاین حرکت علمی در روز چهارشنبه توسط منابع خبری هند نشان می دهد محققان موفق شدند در فرایند استفاده از دما در شرایط خاص برخی ازانواع زباله های پلاستیکی را به سوخت مایع تبدیل کنند. این سوخت مایع قابل استفاده درموتور خودروها می باشد.

دانشمندان با استفاده از دمای بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد به زباله های پلاستیکی با چگالی پایین حرارت می دهند. این روش که به تنزل کاتالیست حرارتی مرسوم است سبب شکسته شدن زنجیره های مولکولی طولانی به زنجیره های کوچکتر می شوند.

درمیان زباله های پلاستیکی پلیمرو پلی اتیلن با چگالی پایین(LDPE) وجود دارند که از آنها برای ساخت انواع ظروف پلاستیکی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، قطعات رایانه و کیسه های پلاستیکی استفاده می شود.

با وجود مراکز بازیافت زباله های پلاستیکی در سرتاسر جهان، بخش زیادی از این زباله ها در زمین دفن و یا درمحیط طبیعی دور ریخته می شوند.

ˈاچیت کومار پندهˈ محقق دانشگاه مدیریت و فن آوری سنتوریون واقع در ایالت اودیسا هند که درحال انجام تحقیقات بیشتر برروی این روش است، گفت: اکثراجناس پلاستیکی محصول فرایند پتروشیمی می باشند و استفاده از این روش سبب بازگشت کامل زباله های پلاستیکی جهت استفاده دوباره خواهد شد.

محققان معتقدند در صورت پیشرفت و فراگیری این روش زباله های کمتری در زمین دفن خواهند شد و همچنین نگرانی های ناشی از تقلیل منابع نفتی جهان کاهش خواهد یافت.