خسارت ۲ میلیارد دلاری از ایران می‌گیریم

به گزارشافکارنیوز،تودی زمان اظهار کرد: تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، امروز(دوشنبه) گفت: " ما با ایرانی‌ها بر سر میز نشستیم. با آنها به صورت دوستانه‌ای صحبت کرده و گفتیم که علیه ایران اقامه دعوی خواهیم کرد، و این کار را انجام دادیم. ما ۹۹ درصد مطمئن هستیم که این پول را از ایران خواهیم گرفت. رقم این مبلغ بیش از ۲ میلیارد دلار است. "

در سال ۲۰۱۲، ترکیه به بهانه بهای گاز از ایران در یک دادگاه بین‌المللی شکایت کرد. ترکیه ادعا کرده بود بهای گازی ایران بیش از مبلغی است که به سایر شرکای تجاری خود پرداخت می‌کرد.

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که این کشور برای هر کوبیک متر گاز وارداتی از آذربایجان ۳۳۰ دلار، و از روسیه ۴۰۰ دلار پرداخت می‌کرد در حالی که ایران گاز خود را به قیمت ۵۰۵ دلار به ازای هر کوبیک متر به این کشور صادر می‌کرد. این امر منجر شد که صورتحساب گاز ترکیه سالیانه ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

بخش اعظمی از مسأله از قرارداد گازی بین ایران و ترکیه ناشی میشود که این کشور را متعهد ساخته سالیانه مقدار مشخصی از گاز ایران را - ۱۰ میلیارد کوبیک در هر سال - وارد کند. این قرار داد که در آگوست ۱۹۹۶ منعقد شد به مدت ۲۵ سال ادامه دارد.