بررسی سیاست خارجی و تحولات ایران پس از انقلاب

به گزارشافکارنیوز،در این جلسه که سه شنبه شب برگزار شد، ˈجرمی کوربینˈ یکی از نمایندگان شهر لندن در مجلس عوام انگلیس و عضو حزب کارگر طی سخنانی ضمن استقبال از تحولات اخیر در روابط ایران و غرب و از جمله امضای موافقتنامه ژنو در مورد موضوع هسته ای، خواستار احیای روابط ایران و انگلیس و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن شد.

وی که ماه گذشته و در قالب یک هیات پارلمانی به ایران سفر کرده بود، گفت: با اینکه اعضای هیات پارلمانی انگلیس از احزاب مختلف و با دیدگاه های متفاوت بودند ولی همگی از تنش زدایی در روابط ایران با کشورهای غربی و بویژه انگلیس حمایت می کردند.

وی اظهارداشت: هدف اصلی سفر ما به تهران تلاش برای احیای روابط دو کشور بود و با توجه به بازدیدی که از ساختمان سفارت انگلیس در تهران داشتیم، من معتقدم که از سرگیری روابط دو کشور و بازگشایی سفارتخانه ها از نظر اجرایی می تواند در مدت زمان کوتاهی صورت بگیرد.

این نماینده مجلس عوام انگلیس با اشاره به سوابق تاریخی روابط تهران - لندن گفت: مداخلات انگلیس در ایران سابقه ای دیرینه دارد و به دوران استعمار باز می گردد.

وی در این زمینه به عملکرد منفی شرکت نفت انگلیس، اشغال ایران در جریان جنگ جهانی دوم، مشارکت در کودتا علیه دولت دموکراتیک دکتر مصدق در دهه ۱۹۵۰ میلادی(۲۸ مرداد ۱۳۳۲)، حمایت از رژیم شاه در سال های پیش از انقلاب اشاره کرد.

کوربین گفت: ما اگر خواهان صلح در جهان و منطقه هستیم باید اختلافات فرهنگی و سوابق تاریخی را درک کنیم و به رسمیت بشناسیم… متاسفانه نقش انگلیس در منطقه و از جمله در قبال تحولات ایران سازنده و مثبت نبوده است.

وی که ریاست ائتلاف ضدجنگ انگلیس را نیز برعهده دارد با انتقاد از مشارکت انگلیس در جنگ عراق و افغانستان گفت: ما در منطقه خاورمیانه نیاز به صلح و امنیت داریم و باید از به راه افتادن هرگونه جنگ و درگیری تازه جلوگیری کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع هسته ای ایران اظهارداشت: من به عنوان یک فعال مدنی شخصا حتی با انرژی هسته ای نیز مخالفم ولی بر اساس قوانین و مقررات بین المللی برخورداری از انرژی هسته ای صلح آمیز و فرآوری اورانیوم برای مقاصد غیرنظامی کاملا قانونی است و ایران نیز همچون دیگر کشورهای امضاء کننده پیمان عدم اشاعه هسته ای(ان پی تی) حق دارد از فناوری صلح آمیز هسته ای برخوردار باشد.

وی گفت: ایران بارها تاکید کرده است که به دنبال تسلیحات اتمی نیست و خود را به اجرای مفاد پیمان عدم اشاعه هسته ای پایبند می داند.

آقای کوربین افزود: ما در سفر اخیر خود به تهران درباره موضوع هسته ای گفت و گو کردیم و امیدواریم که توافق موقت امضاء شده در ژنو با مذاکرات آتی به یک موافقتنامه جامع و فراگیر تبدیل شود.

وی با انتقاد از تحریم های اعمال شده علیه ایران، تاکید کرد: این تحریم ها مشکلاتی را برای مردم عادی و از جمله ایرانیان مقیم خارج از کشور در زمینه نقل و انتقالات مالی و تردد به ایران ایجاد کرده است. به نظر من این تحریم ها غیرسازنده بوده و اثر معکوس داشته است.

وی گفت: ایران یک کشور پیشرفته با تاریخ و فرهنگ غنی است و یک نیروی اقتصادی تاثیر گذار در منطقه به شمار می رود. راه پیش رو این است که ما این موضوع را به رسمیت بشناسیم و برای عادی سازی روابط و افزایش تعاملات میان ایران و انگلیس تلاش کنیم.

وی همچنین حضور ایران را در مذاکرات صلح سوریه ضروری خواند.

لرد ˈنظیر احمدˈ عضو مسلمان مجلس اعیان انگلیس نیز که اخیرا برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی به تهران سفر کرده بود، طی سخنانی با تمجید از تاریخ و تمدن غنی ایران، گفت: ما علاوه بر جنبه مذهبی و اسلامی باید از دیدگاه تاریخی و فرهنگی نیز به تحولات ایران نگاه کنیم.

وی افزود: تجربه ثابت کرده است که نمی توان مردم ایران را با تهدید و تحریم مرعوب کرد… ما باید با حسن نیت و احترام متقابل با ایران برخورد کنیم و از تحولات گذشته برای آینده درس بگیریم.

لرد احمد اظهارداشت: به رغم تحریم های سنگینی که طی سال های گذشته بر ایران تحمیل شده، این کشور توانسته است با اتکا به نیروهای داخلی در بسیاری از زمینه ها خودکفا شود.

وی گفت: من هم در زمان شاه و هم پس از انقلاب به ایران سفر کرده ام و با قاطعیت می توانم بگویم که توسعه و پیشرفت ایران قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی افزود: بر خلاف تبلیغات منفی رسانه های غربی، ساخت و ساز و توسعه زیربناها در ایران به رغم تحریم ها ادامه دارد و به هیچ وجه نمی توان وضعیت ایران را با کشورهای دیگری که تحت تحریم های غرب قرار داشته اند، مقایسه کرد.

این عضو پارلمان انگلیس با اشاره به پیشینه روابط ایران و انگلیس گفت: روابط دو کشور بویژه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارای فراز و نشیب های زیادی بوده است… در مجموع سیاست انگلیس در قبال ایران تحت تاثیر سیاست های آمریکا و اتحادیه اروپا بوده است.

وی از موضوع هسته ای، مذاکرات خاورمیانه و موضوع حقوق بشر به عنوان مهمترین موضوعات مورد اختلاف غرب و از جمله انگلیس با ایران یاد کرد و افزود: در موضوع هسته ای ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال تسلیحات هسته ای نیست و پیشرفت در مذاکرات اخیر ژنو در این زمینه امیدوار کننده است.

وی از حمایت ایران از حقوق مردم فلسطین دفاع کرد و گفت: جای تاسف دارد که برخی از کشورهای مسلمان و عرب و از جمله عربستان سعودی به جای حمایت از حقوق مردم فلسطین، با رژیم اسراییل در مخالفت با ایران هم صدا شده اند.

لرد احمد در مورد حقوق بشر نیز گفت: من حامی حقوق بشر در همه نقاط جهان هستم ولی معتقدم که در بررسی این موضوع باید به تفاوت های موجود در میان جوامع مختلف توجه کرد و از برخورد دوگانه پرهیز نمود… ما شاهد هستیم که کشورهای غربی به دلایل سیاسی و اقتصادی هیچ گونه انتقادی از نقض حقوق بشر در کشورهایی مثل عربستان نمی کنند و یا چشمان خود را به روی نقض حقوق اساسی مردم فلسطین توسط اسراییل بسته اند.

ˈتام فنتونˈ خبرنگار سابق شبکه تلویزیونی ˈسی بی اسˈ آمریکا که در دوران انقلاب اخبار ایران را پوشش می داد، دیگر سخنران این جلسه بود که درباره روابط ایران و آمریکا مطالبی را بیان کرد.

وی گفت: مقامات وقت دولت آمریکا درک درستی از تحولات ایران در اواخر دهه ۱۹۷۰ نداشتند و به همین دلیل با پیروزی انقلاب به نوعی غافلگیر شدند.

این خبرنگار بازنشسته آمریکایی در ادامه به بررسی فراز و نشیب های روابط ایران و آمریکا پرداخت و گفت: اتفاقات متعدد در روابط دو کشور از جمله مداخلات آمریکا در امور ایران و سرنگونی دولت دموکراتیک دکتر مصدق از طریق کودتا، اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان ایرانی و ادامه دشمنی میان دو کشور، دیواری از بی اعتمادی را ایجاد کرده است.

وی با استقبال از تحولات اخیر در روابط دو کشور و از جمله مذاکرات مستقیم بر سر موضوع هسته ای گفت: هر دو طرف راه دشواری را پیش رو دارند و باید تلاش کنند گام به گام از بی اعتمادی موجود بکاهند.

وی گفت: برای اولین بار شاهد هستیم که لابی های طرفدار اسراییل و از جمله لابی ˈایپکˈ بخشی از قدرت و نفوذ خود را بر کنگره آمریکا از دست داده و به رغم اعمال فشارهای زیاد طی ماههای اخیر نتوانسته است تحریم های جدیدی را علیه ایران در کنگره تصویب کند.

فنتون با این حال تاکید کرد که شانس موفقیت مذاکرات آتی برای رسیدن به یک توافق جامع و فراگیر هسته ای با ایران حدود ۵۰ درصد است و دولت اوباما در صورت ناکامی در این عرصه با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

وی افزود: مهمترین نشانه های بی اعتمادی میان دو کشور این است که آمریکا همچنان معتقد است که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای و یا توان بالقوه تولید چنین سلاح هایی است و از سوی دیگر ایران نیز هدف نهایی واشنگتن را تغییر نظام می داند.

وی اظهارداشت: افکار عمومی آمریکا از جنگ و مداخله نظامی در دیگر کشورها خسته شده اند و دولت آمریکا نیز نفوذ و ارتباطات سابق را در منطقه خاورمیانه ندارد و به همین دلیل تلاش می کند نوعی موازنه قوا در منطقه برقرار سازد.

وی گفت: در مجموع با تحولات سال های اخیر و از جمله سقوط رژیم صدام در عراق، توازن قوا به نفع ایران تغییر کرده و به همین دلیل آمریکا تلاش می کند از گسترش نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کند.

دکتر احسان پدرام فعال سیاسی و معاون ارتباطات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا نیز سخنرانی خود را در این جلسه به موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اختصاص داد و گفت: به رغم تحولات مختلف طی سه دهه گذشته، اصول سیاست خارجی ایران ثابت بوده است.

وی با اشاره به شعار ˈنه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامیˈ که از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط مردم ایران مطرح شد، گفت: این شعار اشاره مستقیمی به اصل استقلال و عدم وابستگی دارد که یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی ایران بوده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران طی ۳۵ سال گذشته همواره بر استقلال تاکید داشته و همچنین در مقابل ظلم و ستم ایستاده است… در واقع دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم جزو اصول سیاست خارجی ایران بوده است.

وی در این زمینه به موضع قاطع ایران در مقابل رژیم صهیونیستی و همچنین رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی اشاره کرد و اظهارداشت: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضمن اعلام حمایت خود از آرمان های مردم فلسطین، روابط خود را با رژیم اسراییل قطع کرد و همچنین در حمایت از مبارزات مردم آفریقای جنوبی علیه نژادپرستی، از به رسمیت شناختن رژیم آپارتاید خودداری نمود.

دکتر پدرام گفت: جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم در نقاط مختلف جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان حمایت کرده است و در سیاست اصولی خود در عدم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی ثابت قدم بوده است.

وی اظهارداشت: در مورد مسائل دیگر نیز به رغم برخی تغییر و تحولات در شیوه ها و تاکتیک ها در دولت های مختلف، اصول اصلی سیاست خارجی نظام ایران ثابت بوده است.

وی در مورد ارزیابی سیاست خارجی ایران گفت: من در مجموع سیاست خارجی ایران را سیاستی موفق می دانم که توانسته است با استمرار و ایستادگی بر اصول، توطئه های متعدد دشمنان را در فضای متلاطم بین المللی خنثی کند و امروز شاهد هستیم که جایگاه ایران نزد افکار عمومی جهان تقویت شده و برخی از مهمترین دشمنان و رقیبان آن هم یا از بین رفته اند و یا تضعیف شده اند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: آمریکا طی بیش از سه دهه همه تلاش خود را به کار گرفت تا جمهوری اسلامی ایران را شکست دهد ولی در این راه ناکام ماند و اکنون حداقل لحن خود را در مقابل ایران تغییر داده است.

وی با اشاره به توافق ژنو، گفت: برای موفقیت مذاکرات آتی و رسیدن به یک توافق جامع، آمریکا باید دست از تهدید و ارعاب بردارد و از موضعی برابر و توام با احترام متقابل با ایران صحبت کند… چون تجربه سه دهه گذشته و از جمله حمایت های آمریکا از صدام در حمله نظامی به ایران، جاسوسی، اقدامات تروریستی و خرابکارانه و تحریم اقتصادی تاثیری بر اراده مردم و دولت ایران نداشته است.

وی افزود: باید منتظر ماند و دید که آیا دولت آمریکا در ادعاهای خود صداقت دارد یا نه؟ و تا چه میزان می تواند در برابر فشارهای تندروها و لابی های صهیونیستی مقاومت کند؟

در پایان این جلسه سخنرانان به سوالات تعدادی از شرکت کنندگان درباره تحولات ایران و روابط ایران و غرب پاسخ دادند.