به گزارش افکار به نقل از عصر ایران، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت؛ مجتبی امانی سفر ناگهانی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به مصر را بعید نمی داند.
مجتبی امانی اضافه کرد: امیدواریم روابط میان مصر و ایران توسعه پیدا کند. همانطور که لغو سفر متکی به قاهره، ناگهانی بود ممکن است اتفاق ناگهانی دیگری نیز رخ دهد و تنها متکی، به قاهره سفر نکند بلکه شخص محمود احمدی نژاد نیز به این سفر اقدام کند. این بعید نیست. اقدامات ناگهانی و از پیش معلوم نشده در روابط مصر و ایران، زیاد هستند.

مصر هفته پیش، سفر از پیش برنامه ریزی شده منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران به قاهره را به دلیل اظهارات وی درباره حسنی مبارک رئیس جمهور مصر لغو کرد.
متکی در آستانه روز قدس گفته بود که سران کشورهای عربی حاضر در مذاکرات مستقیم صلح میان سران اسرائیل و فلسطین در واشنگتن، خیانتکار هستند.

امانی در حاشیه مراسم افطار دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره، درباره لغو سفر متکی به قاهره گفت: من به وزارت خارجه مصر توضیح دادم که اظهارات متکی در انتقاد از مذاکرات صلح خاورمیانه، به مناسبت روز قدس بود و این روز با مشارکت مصر در نشست مذاکرات مستقیم صلح در واشنگتن مصادف شده بود.

وزیر امور خارجه ایران قرار بود برای حضور در نشست تروئیکای جنبش عدم تعهد به قاهره سفر کند و با همتایان مصری و کوبایی خود دیدار کند که این نشست لغو و به زمان دیگری موکول شد.

رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره افزود: هنگامی که به وزارت امور خارجه مصر رفتم فکر می کردم موضوع، بررسی برنامه سفر متکی به قاهره است اما ناگهان با ناراحتی قاهره از اظهارات متکی و تصمیم مصر برای لغو نشست ترویکای جنبش عدم تعهد و سفر وزیر امور خارجه ایران روبه رو شدم.

رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره با این حال گفت: روابط میان قاهره و تهران پر از اتفاقات ناگهانی است. ممکن است متکی یا شخص رئیس جمهور احمدی نژاد را همین جا در قاهره ببینیم. این بعید نیست.

از سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر قطع شد و هم اکنون روابط میان دو کشور در سطح دفاتر حفاظت از منافع است.

در همین حال احمد الغمراوی رئیس انجمن دوستی مصر و ایران نیز با انتقاد شدید از دشمنان اسلام گفت: آنها برای افزایش درگیری ها و نزاع میان کشورهای اسلامی تلاش می کنند.
وی افزود: به سود دشمنان اسلام نیست که رابطه ای میان ایران و مصر برقرار باشد.

پیش از این نیز امانی در گفت وگو با سایت خبری الیوم السابع مصر، آمادگی ایران را برای صادرات گندم به مصر اعلام کرده بود که تاکنون با پاسخ مثبت طرف مصری روبه رو نشده است.

همچنین احمدی نژاد در روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ در کنفرانس خبری در شهر ابوظبی گفته بود: به صراحت اعلام ميكنم اگر دولت مصر اظهار آمادگي كند تا پايان وقت اداري امروز سفارت ايران را در مصر برپا خواهيم كرد.