اخضر ابراهیمی: دور بعدی مذاکرات هنوز مشخص نیست

به گزارشافکارنیوز،شبکه «العربیه» اظهار کرد: «اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده بحران سوریه بعد از پایان نشست هیأت دولت و معارضان سوری در قالب ژنو ۲ نشستی خبری برگزار کرد.

ابراهیمی درباره مذاکرات دو طرف سوری در ژنو گفت: پیش از آغاز مذاکرات پیش نویسی برای مذاکرات به دو طرف مذاکره ارائه کرده بودم که اولین مرحله آن پایان دادن خشونت و تروریسم در سوریه بود. مرحله بعد نیز تشکیل هیأت انتقالی بوده

و بعد از آن مذاکرات ملی و آَشتی ملی نیز در سوریه مطرح شده بود.

وی همچنین افزود: به هر دو گروه پیشنهاد داده بودم که با توجه به اهمیت همه این موضوعات در دو روز اول به مذاکره برای پایان دادن به خشونت‌ها و تروریسم اختصاص داده شود و پس از آن نیز به مسأله هیأت انتقالی قدرت پرداخته شود.

دولت سوریه با بررسی مسأله هیئت انتقالی مخالفت کرده که همین مسأله معارضان را نگران کرده که دولت سوریه علاقه‌ای به مذاکره بر تشکیل هیأت انتقالی قدرت ندارد. به همین دلیل ترجیح می‌دهیم که معارضان و دولت سوریه در حال حاضر به کشورهای خود بازگردند تا به مسئولیت‌های خود در قبال مردم کشورشان فکر کنند و برای مذاکرات جدی به ژنو بازگردند.

وی همچنین از مردم سوریه به دلیل ناکامی بعد از گشایش کوتاهی که از طریق آتش بس در حمص ایجاد شده بود عذرخواهی کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل اعلام کرد که با دبیر کل سازمان ملل برای تعیین زمان دیگری برای از سرگیری مذاکرات صلح سوریه گفت‌وگو خواهد کرد.

وی در پاسخی به سوال یکی از خبرنگاران که پرسیده بود چه پیامی برای اسد دارید گفت: من برای شخص اسد هیچ پیامی ندارم اما به همه افرادی که در بحران سوریه درگیر هستند می‌گویم که به نقش خود برای خارج کردن سوریه از این بحران فکر

کنند.

ابراهیمی در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی درباره تاریخ احتمالی دور سوم مذاکرات ژنو ۲ گفت که باید هر چه سریعتر زمان این مذاکرات تعیین شود زیرا مردم در سوریه کشته می‌شوند و کشور روز به روز ویران تر می‌شود، اما زمان دقیقی برای آن در نظر گرفته نشده است زیرا معارضان و دولت بر روند اجرای پیش‌نویس مطرح شده اختلاف نظر دارند.

ابراهیمی تأکید کرد که سازمان ملل و واشنگتن و مسکو نمی‌توانند به آنچه در سوریه روی می‌دهد بی‌تفاوت باشند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده سوریه همچنین ابراز امیدواری کرد هیأت دولت سوریه به معارضان اطمینان خاطر دهد که میخواهد درباره روند انتقالی قدرت در سوریه گفتوگو کند.