انتقاد گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل از اسرائیل

به گزارشافکارنیوز،پرس‌تی‌وی اظهار کرد: ریچارد فالک، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، اعلام کرد که سیاست‌های رژیم اسرائیل در کرانه‌ اشغال‌شده‌ باختری و نوار غزه به نظر می‌رسد هم سطح «آپارتاید» باشد.

فالک این اظهارات را روز دوشنبه(۵ اسفند، ۲۴ فوریه) در یک گزارش ۲۲ صفحه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.

در این گزارش آمده است: «با توجه به اشغالگری طولانی و اقدامات و سیاست‌هایی که به نظر می‌رسد معادل آپارتاید و تبعیض نژادی باشد، گسترش مداوم شهرک‌سازی‌ها و ساخت و ساز مستمر دیوار حائل که عملا به معنای الحاق بخش‌هایی از اراضی اشغالی فلسطین است، انکار حق تعیین سرنوشت فلسطینیان از سوی اسرائیل مساله‌ای آشکار و بدیهی به نظر می‌رسد».

فالک در این گزارش نوشت در شرق بیت‌المقدس «لغو مجوز سکونت و اقامت فلسطینیان و تخلیه‌ اجباری خانواده‌های فلسطینی از این منطقه» و همچنین ویرانی هدفمند منازل فلسطینیان «یک فرایند تدریجی و بروکراتیک پاکسازی قومی است».

رژیم صهیونیستی با خودداری از توقف گسترش شهرک‌سازی‌ها همچنان با بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود در اراضی فلسطینی را ادامه می‌دهد. تل آویو بر سر این مساله با محکومیت‌های بین‌المللی مستمر و گسترده مواجه شده است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از ۱۲۰ شهرک غیرقانونی که از زمان اشغال اراضی فلسطینیِ کرانه‌ باختری و شرق بیت‌المقدس در سال ۱۹۶۷ تاکنون ساخته شده است زندگی می‌کنند.

فالک توسل رژیم اسرائیل به زور و کشتار غیرقانونی فلسطینیان را نیز محکوم کرد و گفت سازمان ملل باید به وضع تحریم‌ بر ضد اسرائیل بیندیشد.

وی همچنین از حملات اسرائیل به مزارع فلسطینیان در نوار غزه نیز انتقاد کرد و گفت وضعیت انسانی در غزه وخیم است. وی افزود رژیم صهیونیستی حقوق انسانی فلسطینیان در زمینه‌ کار کردن، آموزش، آزادی تردد و تجمع را نقض می‌کند.

غزه از ژوئن سال ۲۰۰۷ تحت محاصره رژیم اسرائیل قرار دارد و این وضعیت افت استانداردهای زندگی، سطوح بیسابقه بیکاری و فقر فزاینده در این منطقه را موجب شده است.