بشار اسد: ایران تنها حامی قابل اعتماد سوریه است

به گزارشافکارنیوز،عطاالله سلطانی صبور عضو هیئت پارلمانی اعزامی کشورمان به سوریه و لبنان با اشاره به جزئیات این سفر، اظهار داشت: این سفر، سفر گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه بود که ریاست گروه را علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بر عهده داشت.

وی با بیان اینکه ما ابتدا به سوریه و سپس به لبنان سفر کردیم، در خصوص جزئیات دیدارهای این هیئت در سوریه، گفت: در این کشور تقریبا با تمام مسئولان عالی‌رتبه سوریه مانند بشار اسد رئیس‌جمهور، محمدجهاد اللحام رئیس مجلس، وائل الحلقی نخست وزیر، ولید معلم وزیر خارجه و همچنین سفیر و مسئولان دفاتر کشورمان در سوریه و حتی مسئولان خبرگزاری‌ها و برخی دیگر از شخصیت‌های سوریه دیدار داشتیم.

** روحیه بشار اسد فوق‌العاده بود


عضو هیئت پارلمانی کشورمان ادامه داد: در دیدار با بشار اسد در ابتدا بحثوضعیت محور مقاومت مطرح شد و ما مشاهده کردیم که روحیه بشاراسد فوق العاده است. نکته دیگری که قابل تقدیر بود، سادگی وی در تشریفات بود که می‌گفتند در زندگی شخصی‌اش نیز همینطور زندگی ساده و بدون تکلفی دارد. وی به راهی که انتخاب کرده و به اهداف خود نیز ایمان داشت.

** بشار اسد: ایران تنها حامی قابل اعتماد سوریه است


سلطانی صبور تصریح کرد: در همه دیدارها خصوصا در دیدار با بشار اسد وضعیت روابط فی مابین ایران و سوریه مطرح و بشاراسد نیز از ملت ایران به علت حمایت‌های معنوی گسترده از محور مقاومت تشکر کرد و جمهوری اسلامی را تنها حامی قابل اعتماد خود می‌دانست و خواستار گسترش روابط در همه این زمینه‌ها بود.

وی خاطر نشان کرد: بحثبعدی گسترش روابط تجاری، ‌ فرهنگی و علمی و دانشگاهی دو کشور بود که در دیدار با نخست وزیر سوریه مطرح شد.

عضو هیئت پارلمانی کشورمان با اشاره به دیدار این هیئت با رئیس مجلس سوریه گفت: در این جلسه پیشنهاد تشکیل گروه پارلمانی دوستان سوریه مطرح و به تصویب طرفین رسید تا این گروه، از گروه‌های پارلمانی کشورهای دوست سوریه از جمله ایران، لبنان، عراق و خود سوریه تشکیل شود. در همانجا نیز اقدامات عملی آن را آغاز کردیم و بناست گروه پارلمانی دوستان سوریه تشکیل شود.

** توافق برای تشکیل گروه پارلمانی ۸ متشکل از دوستان سوریه


وی همچنین اضافه کرد: البته دشمنان سوریه در جبهه معارضین به نام دوستان سوریه علیه مردم این کشور و جبهه مقاومت فعالیت می‌کنند اما بنا شد ما گروه پارلمانی دوستان واقعی سوریه را تشکیل دهیم که در مذاکرات با همتایان لبنانی نیز این موضوع مطرح شد و رئیس مجلس لبنان نیز دستور پیگیری این موضوع را داد تا این گروه با کشورهای سوریه، لبنان، عراق و ایران تشکیل شود و با توجه به سفر آقای بروجردی به کشورهای کوبا و ونزوئلا که نیز جزو دوستان سوریه می‌شوند، با آنها نیز این مسئله را در میان بگذارد تا آنها نیز در این اجلاس شرکت کنند.

" البته با سفیر کشورمان در روسیه نیز صحبت کردیم که مقرر شد تا در روسیه رایزنی داشته باشد تا از طرف روسیه نیز هئیتی در این اجلاس شرکت کند. رایزنی‌هایی را نیز با کشور چین برای حضور در این کنفرانس آغاز شده است. "

عضو هیئت پارلمانی کشورمان با بیان اینکه در این کشور تاکید کردیم که تنها راه حل بحران سوریه گفت‌وگوهای سیاسی است، تصریح کرد: مقامات سوریه و بشار اسد علاوه بر اینکه از مذاکرات ژنو ارزیابی مثبتی داشتند، اما این دغدغه را داشتند که نکند در مذاکرات ایران با ۱ + ۵، مقاومت و سوریه وجه المصالحه قرار بگیرد که اعلام کردیم، مقاومت خط قرمز ماست و تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره و معامله نیست و این موضوع مورد حمایت قطعی ما قرار دارد که این بحثدر سوریه نیز مطرح شد.

** درخواست عجیب اخضر ابراهیمی از ولید معلم


سلطانی صبور با اشاره به دیدار هیئت پارلمانی ایران با ولید معلم وزیر خارجه سوریه گفت: در دیدار با وزیرخارجه سوریه، کلا بحثکنفرانس ژنو مطرح شد که ولید معلم برای ما می‌گفت معارضین چه مباحثسخیفی را مطرح کرده بودند و اینکه اخضر ابراهیمی تقاضایی از ولید معلم کرده بود که ما در هیچ کجا در عرف دیپلماسی آن را نشنیده بودیم؛ اخضر ابراهیمی به ولید معلم گفته بود نماینده شما در کنفرانس، آدم حقوقدان و قوی است اما نماینده معارضین کم سواد است پس شما نیز آدم کم سوادی معرفی کنید تا حق معارضین تضعیف نشود که این حرف را در عرف دیپلماسی هیچ کجا نشنیده‌ایم.

** اخضر ابراهیمی جاسوس آمریکاست


وی خاطر نشان کرد: معارضین و حتی اخضر ابراهیمی همه از جاسوسان و نوکران آمریکا هستند.

عضو هیئت پارلمانی کشورمان در ادامه صحبت‌های خود به تعارض شکل گرفته میان معارضین اشاره کرد و گفت: وجود تعارضات بین نیروهای معارضین باعثایجاد ناامیدی در بین نیروهای آنها شده و می‌بینیم که به جان یکدیگر افتادند و داعش و النصره با یکدیگر درگیر شدند و در این بین عربستان دچار سردرگمی و ترکیه حیرانی و قطر نیز پاپس کشیده است و جالب است که تکفیری‌ها نیز همدیگر را تکفیر می‌کنند.

وی ادامه داد: از نکات جالب توجه این است که هزار نفر از مجروحان تکفیری‌ها و معارضین برای مداوا به سرزمین‌های اشغالی رفتند و فیلمی از آنها منتشر شده که نتانیاهو برای عیادت و ملاقات نزد آنها رفته است.

سلطانی صبور تصریح کرد: داعش ادعا می‌کند که دولت اسلامی عراق و شام را می‌خواهد تشکیل بدهد اما با توجه به اینکه شام قدیم شامل لبنان، فلسطین و اردن و سوریه می‌شود، این سوال وجود دارد که چرا آنها فقط در سوریه، عراق و لبنان تمرکز شده‌اند و به اسرائیل هیچ کاری ندارند و حتی برای مداوا به آنجا می‌روند. در حالی که سرزمین‌های اشغالی نیز جزو شام محسوب می‌شود البته آنهایی که در صف مقدم می‌جنگند، خودشان هم متوجه نیستند که گردانندگان پشت صحنه سرویس‌های جاسوسی صهیونیستی و آمریکا و انگلیس هستند.

عضو هیئت پارلمانی کشورمان افزود: در مجموع روحیه سوریه‌ها بسیار خوب بود و امید، نشاط و همگرایی در میان ملت این کشور و دوستان آنها موج می‌زد.

** تلاش معارضان سوری برای جلوگیری از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری


سلطانی صبور با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، گفت: این انتخابات بنا است در اردیبهشت ماه برگزار شود که معارضین می‌خواهند جلوی برگزاری آن را بگیرند و یا در روند برگزاری آن اخلال ایجاد کنند اما دولت سوریه مصمم است انتخابات در زمان مقرر برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به سفر هیئت پارلمانی کشورمان به لبنان گفت: ‌ همانطور که می‌دانید در لبنان عدم تشکیل دولت به معضلی تبدیل شده بود که با مذاکره حل شده است و در این سفر، با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، وزیر خارجه و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله دیدار داشتیم.

عضو هیئت پارلمانی کشورمان با اشاره به برگزاری دیدار هیئت پارلمانی کشورمان با سید حسن نصرالله تصریح کرد: این جلسه بسیار معنوی و دوستانه بود که سید حسن نصرالله به ما لطف کرد و چند ساعت از ما پذیرایی کرد و ما در این دیدار به روحیه فوق العاده، ایمان قوی، یقین، باور، ولایت پذیری و پایبندی به رعایت مصالح کل ملت لبنان در وجود سیدحسن نصرالله پی بردیم که واقعا شگفت انگیز بود.

سلطانی صبور ادامه داد: در این سفر و در مذاکرات، مباحثی پیرامون تشدید حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران مطرح شد که البته این موضوع بر عهده ارتش لبنان است و ارتش با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: از دیگر مسائلی که در لبنان مطرح کردیم، پیگیری وضعیت امام موسی صدر و ۴ دیپلمات کشورمان بود که بر مشخص شدن تکلیف آنها تاکید کردیم. البته در این دیدار بنده و آقای رحماندوست دیداری با فرهنگیان حاضر در لبنان داشتیم تا وضعیت آنها را در کشور پیگیری کنیم.

** آرزوی لبنانی‌ها برای تمدید مأموریت رکن‌آبادی در لبنان


عضو هیئت پارلمانی کشورمان خاطرنشان کرد: باید از آقای رکن آبادی نیز تشکر کنیم که واقعا سفیری برازنده و در قامت نظام مقدس جمهوری اسلامی است که همه گروهها در لبنان به اتفاق، وی را به سلامت نفس، کارآمدی، کاردانی و درایت میشناسند و دغدغه اتمام ماموریت وی را داشتند و آرزو میکردند که کاش وی در لبنان بماند.