کری: هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنداشته‌ایم

به گزارش افکارنیوز، سایت وزارت خارجه آمریکا مشروح سخنان جان کری، وزیر خارجه در اجلاس سالانه آیپک را منتشر کرد.

طبق گزارش سایت وزارت خارجه آمریکا کری در این سخنرانی گفت: «اجازه می‌خواهم سخنانم را با مسئله ایران آغاز کنم چون می‌دانم سوالات زیادی در این مورد وجود دارد.»

وی در ادامه گفت: «ما به ایران اجازه نخواهیم داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، والسلام.»

وزیر خارجه آمریکا نگرانی‌های اسرائیل از برنامه هسته‌ای ایران را نگرانی‌هایی واقعی خواند و گفت آمریکا این نگرانی‌ها را «عمیقاً درک می‌کند.»

کری ادامه داد دلایل خوبی برای ادامه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وجود دارد و گفت که واشنگتن اجرای این تحریم‌ها را ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما طی هفته‌های گذشته تحریم‌های جدیدی علیه افرادی که وسوسه شده‌اند از نظام تحریم‌ها تخطی کنند، اعمال کرده‌ایم.»

کری تأکید کرد: «ما ذره‌ای از معماری تحریم‌ها را تغییر نداده‌ایم و با این وجود، هنوز هم می‌توانیم مذاکره کنیم.»

این مقام آمریکایی در میان تشویق حضار ادامه داد: «دوستان من، چشمان ما باز است.»

جان کری گفت که مذاکرات کشورهای ۱ + ۵ با ایران مذاکراتی نیستند که پایان آن نامحدود باشد. وی همچنین گفت هدف از این مذاکرات اعتماد کردن به تهران نیست، بلکه هدف آن آزمودن تهران است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «و شما می‌توانید مطمئن باشید که اگر ایران از این آزمون سربلند بیرون نیاید، آمریکا در آزمون اسرائیل رد نخواهد شد. این را قول می‌دهم.»

کری تصریح کرد: «ما در حال حاضر هیچ گزینه‌ای را روی میز برنداشته‌ایم، اما در حال حاضر تردیدی در این باره نیست که تحریم‌های شدید و دیپلماسی قدرتمند همین حالا هم آمریکا و اسرائیل را امن‌تر کرده‌اند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱ + ۵ را نه یک «توافق موقت»، بلکه یک «توافق گام اول» دانست و درباره آن گفت: «این توافق نه تنها پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را برای اولین بار طی دهه گذشته متوقف کرد بلکه آن را به عقب برگرداند.»

جان کری به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل که درباره غنی‌سازی اورانیوم ۲۰درصدی ایران صحبت کرده بود اشاره کرد و گفت: «ایران امروز ذخائر اورانیوم ۲۰ درصدی‌اش را کاهش داده است. اگر این توافقنامه به اجرا در نیامده بود، این اتفاق رخ نمی‌داد. ذخایر اورانیوم ایران خطرناک‌تر می‌شد.»

وی افزود: ایران به خاطر این توافق به زودی مجبور خواهد بود تمام ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را کاهش داده و به صفر برساند. صفر (تشویق حضار). لازم نیست در ریاضی درس خوانده باشید تا بدانید اسرائیل با اورانیوم صفر امنتر است و این چیزی است که ما به آن دست یافتهایم.