"عمر سلیمان"، رئیس سابق سازمان اطلاعات مصر با گذشت بیش از سه ماه از سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر، هنوز در انظار عمومی ظاهر نشده است.
به گزارش شبکه خبر این در حالی است که گزارش‌های زیادی ضد رئیس سابق سازمان اطلاعات مصر مبنی بر نقش او در کشتن شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز ضد دولتی، سو‌ءاستفاده از قدرت و اسراف دارایی‌های عمومی در پرونده وی ثبت شده است.
در بحبوحه انقلاب مصر، عمر سلیمان چند‌بار با حضور در برابر دوربین‌های تلویزیونی به علت نجات رژیم مبارک از سرنگونی و آرام کردن اعتراضات، مخالفان را تهدید کرده بود.
از زمان سقوط رئیس جمهوری پیشین مصر، بسیاری از مقامات سابق این کشور تحت بازجویی قرار گرفته‌‌ و برخی از آنان نیز محاکمه و به فساد محکوم شده‌اند، حال آن که سلیمان تا کنون از حضور در دادگاه خودداری کرده است.
" عمر سلیمان " در دوران زندگی سیاسی خود به عنوان ژنرال ارتش، سیاستمدار و دیپلمات خدمت کرد. وی از سال ۱۹۹۳ رئیس سازمان اطلاعات مصر بود و در پی آغاز حرکت انقلابی مردم به سمت معاون اول رئیس جمهور منصوب شد.
تحلیلگران معتقدند؛ سلیمان به مبارک خیلی نزدیک بوده است.
فواد اعجمی استاد دانشگاه جان هاپکینز هم گفت: اینها همه دیکتاتور و از یک قماش هستند. آنها تجربه سیاسی ندارند بلکه تجربه نظامی دارند.
همچنین CNN گزارش داد: رهبران کلیدی در آمریکا، اسرائیل و متحدانشان به علت تعاملات گذشته شان، با عمر سلیمان راحت تر هستند.
عمر سلیمان طراح اصلی سازش مصر با رژیم صهیونیستی به شمار می رود، کسی که هرگز مرز غزه را برای حتی درمان کودکان و زنان فلسطینی باز نکرد.
در ازای این خوش خدمتی، آمریکا هر سال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به مبارک کمک بلاعوض می کرد.
به همین علت تحلیلگران بر این باورند سلیمان در پشت صحنه، سرگرم همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی غرب است تا آن‌ها را از چگونگی شیوه نفوذ و رخنه در دولت مصر، آگاه کند.
قاهره، پایتخت مصر، اوایل ماه می، شاهد درگیری‌های فرقه‌ای میان مسیحیان قبطی این کشور و سلفیانی بود که از حمایت عربستان سعودی برخوردار هستند. در این نزاع خونین دست‌کم ۱۲ نفر کشته و صدها تن مجروح شدند.
این در حالی است که عناصر پیشین رژیم حسنی مبارک، متهم ردیف اول دست ‌داشتن در نزاع فرقه‌ای خونین اخیر مصر هستند.
مقامات قاهره می‌گویند: بازماندگان رژیم پیشین مصر تلاش دارند تا با ایجاد موانع، موجب ناکامی انقلاب در دست‌یابی به اهداف خود شوند.
برخی از تحلیل گران سیاسی ناپدید شدن " عمر سلیمان " را ناشی از محاکمه وی در دادگاه می دانند و برخی دیگر معتقدند؛ این موضوع را پشت پرده آغاز یک کودتا در مصر می دانند.
این نظر کارشناسان در حالی است که برخی نیز معتقدند؛ "عمرسلیمان" عامل اسرائیل بوده است که تا کنون در مصر فعالیت داشته و ناپدید شدن اخیر وی بی ارتباط با رژیم صهیونیستی نیست.