خبرگزاري آلمان گزارش داد:توكيو الكتريك پاور (تپكو) آب آلوده را از ساختمان توربين راكتور شماره ۳ به تاسيسات انهدام زباله كه به عنوان سايت موقت در نيروگاه استفاده ميشود، منتقل كرد. اما اين كار پس از آنكه در هفته گذشته به تكميل شدن ظرفيتش نزديك شد، به حالت تعليق درآمد.

به گزارش ایسنا، اپراتور فوکوشیما متوجه شد که آب منتقل شده در حال نشت به یک معبر زیرزمینی است و اعلام کرد که باید نشت را متوقف کند اما انتظار می‌رود این کار دشوار باشد زیرا سطوح تشعشات تا ۷۰ میلی سیورت در ساعت در سطح آب تعیین شده است. این موضوع را شبکه‌ی خبری " ان. اچ. کی " ژاپن اعلام کرد.

این در حالی است که حداکثر سطح قرار گرفتن کارگران در معرض تشعشعات برای کارگران فوکوشیما ۲۵۰ میلی‌سیورت در سال تعیین شده است.

سطوح بالای تشعشع مانع از آن شده است که کارگران قادر به احیای سیستمهای خنک کننده‌ی راکتورها شوند.

انتشار این خبر همزمان با سفر گروهی از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ژاپن شد که روز جمعه از نیروگاه فوکوشیما بازرسی کردند.

یک مقام تپکو اعلام کرد که این تیم در پی آن بود که مشخص کند نیروگاه چطور بر اثر امواج سونامی آسیب دیده است.

این تیم همچنین ژنراتور دیزلی که آسیب ندیده است و به راکتورهای ۵ و ۶ کمک کرد به وضعیت ثبات خاموشی سرد برسند را بررسی کرد.

مایک ویتمن، ریاست این تیم را به عهده دارد. قرار است این گروه در نشست در سطح وزیران به میزبانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اواخر ژوئن در خصوص ایمنی هسته‌یی برگزار می‌شود، یافته‌های خود را ارایه دهد.

انتظار ميرود چكيده پيش نويس گزارش اين گروه روز چهارشنبه در اختيار دولت ژاپن قرار گيرد.