کلینتون: پوتین به دنبال ترسیم دوباره مرزهای اروپا است

به گزارشافکارنیوز،خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا روز گذشته(سه‌شنبه) اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دنبال ترسیم دوباره مرزهای اروپا است.

کلینتون که در نشست اتاق بازرگانی شهر مونترئال کانادا سخن می‌گفت، ‌ اظهار داشت: " منطق پوتین در کریمه " مبتنی بر این امر است که ساکنان این منطقه که به روسیه الحاق شده است، از نژاد روس بوده، زبانشان روسی است و همیشه جزء روسیه بوده‌اند.

وی افزود که این تحلیل و رویکرد(پوتین) در مورد اوکراین در قالب انواع و اقسامی دیگر به مناطقی همچون استونی، لیتوانی و ترانسنیتریا(منطقه‌ای با اکثریت روس‌تبارها در کشور مولداوی) گسترش خواهد یافت؛ مناطق بسیار دیگری نیز وجود دارد که در آن می‌توان مردمانی روس و یا گویشوران روسی را یافت. وی تصرح کرد که پس از اوکراین و شبه‌جزیره کریمه دولت‌های دیگری وجود دارد که " شاهد تهاجم روسیه به مرزهای خود خواهند بود. "

کلینتون که در جمعی ۴۳۰۰ نفره از تجار و بازرگانان مونترئال صحبت می‌کرد اظهار داشت: پوتین تلاش دارد تا بار دیگر پس از جنگ جهانی دوم مرزهای اروپا را از نو ترسیم کند.

وی ابراز امیداوری کرد که دوباره جنگ سرد جدیدی ایجاد نشود؛ به گفته وی، هیچ کسی خواهان چنین امری نیست، ‌ لیکن تمامی این شرایط به شخص پوتین بستگی دارد.

وزیر خارجه سابق آمریکا از کشورهای اروپایی خواست تا از میران وابستگی خود به روسیه در زمینه اقتصادی و تأمین انرژی مورد نیاز خود بکاهند؛ وی ابراز امیداوری کرد که خطوط لوله نفت از جمهوری آذربایجان به کشورهای اروپایی(سرعتر) ایجاد شود؛ وی همچنین خواستار این شد که تلاش‌ها برای یافتن منابع جدید گاز همانند آنچه در لهستان در حال انجام است، بیش از پیش تشویق و تقویت شوند.

به گفته وی، شما(اروپا) اگر به روسیه وابسته نباشید، ‌ این کشور نمی‌تواند شما را تحقیر کند.

کلینتون با اشاره به ضرورت حمایت کامل و ویژه از دولت کیف، ‌ از واشنگتن خاص تا برای ارائه کمک‌های مالی بیشتر به اوکراین تلاش کند.

هیلاری کلینتون در پایان سخنان خود و در پاسخ به پرسشی در مورد آینده سیاسی خود و احتمال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور ابراز داشت: هنوز تصمیمی نگرفتهام، اما ضروری است که برای آینده فرزندان سرزمینم، هر آنچه در توان دارم انجام دهم.