به گزارشافکارنیوز،حامد کرزی روز شنبه در مراسم آغاز ساز تحصیلی در افغانستان با تاکید به لزوم کسب علم و دانش توسط دانش آموزان افغان گفت: جنگ کنونی در جهان جنگ علمی است.

کرزی گفت: با آموختن علم و دانش، می توان به ثروت و آبادانی کشور دست یافت.

رییس جمهور افغانستان در ادامه به جوانان افغان در خارج از این کشور نیز توصیه کرد با کسب علم و دانش در مسیر پیشرفت کشورشان گام بردارند و افغانستان را آباد کنند.

کرزی در ادامه با محکوم کردن حمله دو روز گذشته چهار تن از نیروهای طالبان به هتل کابل سرینا که به کشته شدن ۹ تن از جمله خبرنگار افغان به همراه همسر و دو فرزند خردسالش انجامید گفت: دو کودک که در آستانه رفتن به مدرسه بودند را از دست دادیم.

کرزی شمار دانش آموزان افغان را درسال تحصیلی جدید افغانستان یازده میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام و از اینکه حدود یک میلیون و سیصد هزار کودک واجد شرایط تحصیل از رفتن به بازمانده اند، ابراز تاسف کرد.

مهمترین عامل بازدارنده یک میلیون و سیصد هزار کودک برای حضور در کلاس های درس در افغانستان ناامنی در برخی مناطق اعلام شده است.

دویست و بیست هزار معلم در مدارس افغانستان کار تعلیم و تربیت دانش آموزان افغان را بر عهده دارند.

ˈ فاروق وردک ˈ وزیر آموزش و پرورش افغانستان نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارش سالانه از عملکرد آموزش و پرورش این کشور، از همکاری برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.