صادرات نفت ایران به بالاترین حد از زمان آغاز تحریم‌ها رسید

به گزارش افکارنیوز، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، از افزایش میزان صادرات نفتی ایران در ماه فوریه خبر داده و نوشته است این میزان از زمان آغاز تحریم‌‌های نفتی علیه تهران، بی‌سابقه است.

بنا بر اعلام این آژانس، میزان واردات نفتی کشورها از ایران، در ماه فوریه به ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم بالاترین حد از ماه ژوئن ۲۰۱۲ به بعد که تحریم‌های نفتی علیه ایران اعمال شد، است.

این آژانس همچنین اعلام کرده است که انتظار داشته این رقم در ماه مارس به ۱.۰۵ میلیون بشکه کاهش یابد، اما «با توجه به اطلاعات تکمیلی به دست آمده» به نظر می‌رسد که باید در این رقم تجدید نظر کرده و آن را نیز در همان حد ماه فوریه در نظر گرفت.

در بخشی از گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: «واردات نفتی کشورها از ایران برای سومین ماه متوالی، بالاتر از میزان معمول سال ۲۰۱۳ است. میزان واردات از ایران ممکن است در ماه آوریل هم همچنان بالا باشد.»

این افزایش بیسابقه در حالی رخ میدهد که بر اساس توافق موقت هستهای که روز سوم آذر بین ایران و گروه موسوم به ۱+۵ منعقد شد، قرار بود میزان صادرات نفتی ایران در سطح متوسط ۱ میلیون بشکه در روز حفظ شود. با این حال، روزنامه فایننشالتایمز نوشته است که ایران توانسته هر ماه میزان صادراتی بیش از آنچه در این توافق اعلام شده، داشته باشد.