دخالت آمریکا در نظام آینده پادشاهی عربستان

به گزارشافکارنیوز،پایگاه خبری الاوسط اظهار کرد: دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هم اکنون تلاش می کند، تا در نظام آینده پادشاهی عربستان سعودی دخالت کند.

رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ ۲۲ مارس گذشته بعد از حصول تغییر و تحول در خاندان حاکم عربستان سعودی هم اکنون تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا اوضاع خاندان حاکم آل سعود بعد از ملک عبدالله پادشاه کنونی عربستان سعودی قدرت به محمد بن نایف بن عبدالعزیز ال سعود که شریکی اساسی برای دولت آمریکا در مبارزه با تروریسم به شمار می آید منتقل شود.

براساس اطلاعات به دست آمده از آمریکا، دولت باراک اوباما پیش از انجام شدن سفر رئیس جمهوری به ریاض تلاش بسیاری برای موفقیت آمیز بودن این سفر انجام داد، حتی برای موفقیت ان از تمام فشار خود استفاده کرد تا بندر بن سلطان آل سعود سمت خود را ترک کند، و به بهانه درمان از بیماری به آمریکا انتقال یابد، اما سرانجام برای وی این تصمیم گرفته شد تا بین ترکیه و ایتالیا همواره در رفت وآمد باشد.

هم اکنون دولت آمریکا تمام فشار خود را به ریاض تحمیل کرده تا تمام اختیارات بندر بن سلطان به پسر عمومی وی یعنی محمد بن نایف منتقل شود، بخصوص سعی شده است تا پرونده مربوط به سوریه در این باره سریع تر از سایر پرونده های موجود در عهده بندر به محمد انتقال یابد.

براساس اطلاعات به دست آمده از کاخ سفید باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و دولتمردان این کشور بعد از ناخرسندی شدید از نحوه اداره بحران سوریه از سوی بندر بن سلطان قویاً اعلام کردند این پرونده سریعاً‌باید از عهده وی خارج و به محمد بن نایف واگذار شود.

البته منابع غربی در باره علت اصلی حذف شدن بندر بن سلطان از قدرت در عربستان اعلام کردند: شاهزاده بندر بن سلطان در سفر به فرانسه و دیدارش با فرانسوا اولاند رئیس جمهوری این کشور چنین گفته بود: عربستان بعد از ان که اعتمادش را درقبال آمریکا از دست داد، به سوی اروپا روی آورده است.

حمایت آمریکا از محمد بن نایف زمانی به صورت علنی برهمگان آشکار شد که در فوریه گذشته وی تصمیم گرفت به واشنگتن سفر کند، در ان زمان دولت امریکا از محمد بن نایف به شکل وسیع و باشکوهی استقبال کرد، بگونه ای که علاوه بر دیدارش با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا وی توانست با جان کری وزیر خارجه امریکا و همچنین با جان برنان رئیس سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا " سیا " هم دیدار و گفت وگو کرد، برنان یکی از نزدیک ترین مقامات امنیتی دولت آمریکا به سمت محمد بن نایف سعودی به شمار می آید.

در ۱۲ فوریه گذشته نیز محمد بن نایف موفق شد در نشستی که با حضور کشورهای ترکیه، قطر، امارات متحده عربی و اردن در واشنگتن با هدف حمایت نظامی و تسلیحاتی از مخالفان نظام سوریه ترتیب یافته بود، شرکت کند.

در آن زمان بود که دولت آمریکا تصمیم به برکناری شاهزاده بندر بن سلطان گرفته بود، چرا که وی تنها از گروه های جهادی تکفیری حمایت می کرد و همین حمایت ها بعد از گذشت مدتی کوتاه باعثشد تا این گروه های تندرو با ارتش آزاد سوریه که از مخالفان مسلح نظام سوریه به شمار می آمدند وارد جنگ شوند.

محمد بن نایف بعد از به دست گرفتن قدرت امنیتی در عربستان از شاهزاده بندر بن سلطان موفق شد از پادشاه عربستان فرمانی بگیرد که بموجب آن هیچ شهروند سعودی حق پیوستن به گروه های جهادی تکفیری در سوریه را نمی داشت.

هم اکنون شاهزاده محمد بن نایف به صورت مستقیم با شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبد العزیز آل سعود فرزند ارشد پادشاه عربستان سعودی که مسئول نیروهای گارد ملی عربستان است همکاری می کند، ملک عبدالله هم به نوبه خود از فرزندش حمایت بسیار وسیعی می‌کند.

ملک عبدالله پادشاه فعلی عربستان به شدت می خواهد فرزندش متعب را ولیعهد خود کند، اما اکنون ناگزیر شده است برادرش مقرن را به این سمت انتخاب کند، اگرچه پیش از این نیز وی از این قصد ونیتش به واشنگتن، لندن و پاریس خبرداده بود، اما نیاز آمریکا به تجربه محمد بن نایف در مبارزه با تروریسم باعث شد تا وزیر کشور عربستان یکی از نامزده های بالقوه آمریکا برای ولایتعهدی و جانشینی ملک عبدالله مطرح باشد، از این رو اکنون کاخ سفید تلاش می کند، محمد بن نایف را جانشین عمویش عبدالله سازد، در این صورت متعب ولایتعهدی را به دست خواهد گرفت اما این نقل وانتقال قدرت در دستگاه حاکم آل سعود می تواند به ستیز بین خاندان ها در عربستان بینجامد که این مساله اکنون توجه دولتمردان امریکا را به خود اختصاص داده است.