توئیتر و فیس‌بوک در خدمت تروریست‌های غربی

به گزارشافکارنیوز،ان‌بی‌سی اظهار کرد: به تازگی تروریست‌های تکفیری فعال در سوریه تلاش دارند با استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی، اقدام به یارگیری و جذب نیروهای جدید کنند.

در یکی از جدیدترین موارد یک تروریست تبعه انگلیس با اشتراک گذاشتن یک ویدئو بر روی وبگاه یوتیوب، زندگی روزانه این تروریست‌ها را در پایگاه‌های نظامی خود در سوریه به تصویر کشیده است.

در این فیلم، یک راوی که خود را ابوعبدالله نامیده است، در حالی که با لهجه سلیس انگلیسی صحبت می‌کند و صورت خود را پشت یک نقاب سیاه‌رنگ پوشانده است، اعلام می‌کند: ما می خواهیم زندگی " برادرانمان " در این پایگاه را به شما نشان دهیم.

وی در این ویدئو از مسلمانان ساکن در کشورهای غربی می خواهد تا به آنچه " جهادی‌ها " نامید، پیوسته و در جنگ سوریه مشارکت کنند.

ابوعبدالله در این فیلم می‌گوید: " به سرزمین جهاد بیایید، در میان ما زندگی کنید، سوگند یاد می‌کنم که این امر از ندگی از هر جای دیگر جهان بهتر است ".

در این ویدئو تصاویری منحصر به فرد از حوادثو وقایع روزمره تروریست‌های خارجی درگیر در جنگ سوریه به تصویر کشیده شده است، امری که بیانگر این حقیقت است که استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بین تروریست‌ها در حال گسترش است.

طبق گزارش منتشر شده از سوی " مرکز بین المللی مطالعات افراط‌گرایی " در " کینگز کالج " لندن، بیش از ۱۱ هزار تروریست خارجی با سفر به سوریه در جنگ علیه دولت این کشور مشارکت کرده‌اند. در این بین، بیش از ۲۸۰۰ تن از آنان از ساکن قاره اروپا بوده و حدود ۴۰۰ تن نیز شهروند انگلیسی هستند.

بنا به گفته " شیراز ماهر " پژوهشگر ارشد این مرکز، هرچند تبلیغات انجام شده رسمی از سوی سازمان‌های تروریستی ابزاری اساسی برای جذب عناصر جدید است، اما مهمتر از آن انتشار اطلاعات و الهام‌بخشی به مخاطبان در گستره شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک از طرق غیررسمی و به ظاهر غیر مرتبط است.

وی به طور مثال به یک روحانی تکفیری ساکن ایالت میشیگان آمریکا به نام " احمد جبرئیل موسی " اشاره می‌کند؛ این فرد یکی از مهمترین شخصیت‌های الهام‌بخش تروریست‌ها بوده و هوادارن بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دارد.

نتایج مطالعات " مرکز بین المللی مطالعات افراط‌گرایی " نشان می دهد بیش از ۶۰ درصد تروریست‌های مورد بررسی، حساب کاربری جبرئیل موسی در توئیتر را دنبال می‌کنند، این در حالی است که صفحه فیس‌بوک وی نیز بیش از ۲۰۰ هزار " لایک " خورده است. جبرئیل علاوه بر این‌ها دارای یک کانال اختصاصی در " وبگاه یوتیوب " است که سخنرانی‌ها و جلسات درس و وعظ خود را از طریق آن به اشتراک می‌گذارد.

نکته جالب در مورد جبرئیل موسی این است که وی هرچند هیچگاه به طور رسمی از طرفداران خود نخواسته است تا به سوریه بروند و اینکه هیچ پیوند شناخته‌شده‌ای با شبه نظامیان افراطی ندارد، اما وی در عمل به عنوان یک هوادار برجسته آرمان تروریست‌های تکفیری درگیر در سوریه شناخته می‌شود.

به گفته شیراز ماهر، در طول تاریخ، هیچ نبردی به اندازه جنگ سوریه در رسانهها و شبکههای اجتماعی بروز و نمود نداشته است.