شهرک سازی در بیت المقدس ادامه دارد

به گزارشافکارنیوز،پرس تی وی اظهار کرد: یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود در حالی از مخالفت رژیم تل آویو برای متوقف کردن ساخت شهرک در بیت المقدس خبر داده است که مهلت ۹ ماهه آمریکا به اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی برای دستیابی به توافق اولیه سازش رو به پایان است.

بر اساس این گزارش این مقام اسرائیلی شرایط پیشنهادی از سوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان برای ادامه مذاکرات سازش را رد کرده است. عباس در نشست خبری با روزنامه نگاران در شهر رام الله تاکید کرد: به شرطی با ادامه مذاکرات سازش موافقت خواهد کرد که اسرائیل یک گروه دیگر از زندانیان فلسطینی را آزاد کند.

وی تصریح کرد: اسرائیل باید شهرک سازی را در اراضی اشغالی کرانه باختری و شرق بیت المقدس به طور کلی متوقف کند. اگر اسرائیل می خواهد مذاکرات سازش پس از ضرب الاجل تعیین شده ۲۹ آوریل نیز ادامه یابد، مرزهای بین دولت فلسطینی و اسرائیل باید ظرف مدت یک، دو یا سه ماه آینده تعیین شود.

این مقام اسرائیلی نیز گفت: شهرک سازی در بیت المقدس شرقی متوقف نخواهد شد و این مساله غیر ممکن است که پیش از دستیابی به توافق در خصوص سایر مسائل مرزهای بین فلسطین و اسرائیل روشن و مشخص شود. کسی که چنین شرطی را می گذارد به دنبال صلح و سازش نیست.

مذاکرات بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل پس از مخالفت تل آویو با آزادی بخش آخر زندانیان فلسطینی توافق شده در اواخر مارس بار دیگر به بن بست رسیده است.

دور قبلی مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل در سپتامبر ۲۰۱۰ میلادی به بن بست رسیده است. مخالفت تل آویو با متوقف کردن فعالیت های شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن علت اصلی شکست این مذاکرات بوده است. دور جدید مذاکرات سازش از جولای گذشته با تلاش های جان کری آغاز شده و واشنگتن به دو طرف تا پایان ماه جاری مهلت داده است تا به توافق اولیه دست یابند.

بیش از ۵۰۰ هزار نفر در ۱۲۰ شهرک صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین زندگی می کنند.