مخالفت شدید چین با مواضع اوباما

به گزارش افکارنیوز، چین مخالفت شدید خود را در خصوص اظهارات اخیر «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با قرار گرفتن جزایر مورد مناقشه در دریای شرق چین تحت پیمان امنیتی دوجانبه میان واشنگتن و توکیو ابراز کرد.

بنا بر این گزارش، اوباما در آستانه ورود به ژاپن به منظور انجام گفت‌وگوهای امنیتی و اقتصادی در گفت‌وگو به یک روزنامه ژاپنی اعلام کرد که در صورت بروز هرگونه تنش در خصوص جزایر دریای شرق چین که پکن مدعی حاکمیت بر آن است، واشنگتن در کنار توکیو خواهد بود.

«کین گنگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات اوباما با اشاره به پیمان امنیتی ژاپن - آمریکا، آن را یک توافقنامه صرفا دوجانبه خواند که در طی جنگ سرد شکل گرفته است.

بر اساس این گزارش، انتظار می رفت که مناقشات سرزمینی میان چین و همسایگانش در طول سفر اوباما به آسیا بویژه در نخستین توقف وی در ژاپن افزایش پیدا کند، اما تنش‌ها در این خصوص حتی پیش از آنکه اوباما وارد توکیو شود آغاز شد.

یک روزنامه مهم ژاپنی امروز چهارشنبه متن مصاحبه ای را با رئیس جمهور آمریکا منتشر کرد که طی آن اوباما اظهاراتی را مطرح کرد که بنا به اعتقاد برخی تحلیلگران روشنترین اظهارات تا به امروز در خصوص موضع گیری آمریکا در ارتباط با جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن است.

اوباما در پاسخ کتبی به سئوال روزنامه «یومیوری شیمبون» در این باره نوشت: پیمان امنیتی آمریکا - ژاپن جزایر مورد مناقشه را نیز پوشش می‌دهد و اگر این جزایر مورد حمله قرار گیرند، آمریکا به دفاع از ژاپن خواهد پرداخت.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین افزود: سیاست آمریکا شفاف است. کنترل جزایر سنکاکو با ژاپن است و در نتیجه در حوزه ماده ۵ پیمان امنیتی و همکاری دوجانبه آمریکا - ژاپن قرار می‌گیرد. ما مخالف هر گونه تلاش یکجانبه برای تضعیف کنترل ژاپن بر این جزایر هستیم.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی پیشتر گفته بودند، پیمان امنیتی این جزایر را نیز پوشش می دهد اما پاسخ کتبی اوباما اولین باری بود که رئیس‌جمهور آمریکا خود این پیام را اعلام کرد.

این جزایر که در زبان ژاپنی، سنکاکو (Senkaku) و در زبان چینی، دیااویو (Diaoyu) نامیده می شوند، سال ها تحت حاکمیت دولت ژاپن ولی مورد ادعای چینی ها بوده اند.