میت رامنی، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست آمریکا رسما نامزد مبارزات درون حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ شده و گفته است باراک اوباما در سیاست های خود شکست خورده است.

او روز پنجشنبه طی یک سخنرانی در ایالت نیوهمشایر آقای اوباما را مسئول مشکلات اقتصادی آمریکا از جمله معضل بیکاری دانست.

آقای رامنی گفت که اگر انتخاب شود آمریکا را کشور شماره یک جهان از نظر ایجاد شغل خواهد کرد.

وی که بازرگان ثروتمندی است در حال حاضر نامزد پیشرو حزب جمهوریخواه است.

او موفقیت زیادی در جمع آوری کمک های مالی داشته و فرد با تجربه ای در مبارزات انتخاباتی محسوب می شود.

اما آقای رامنی هنوز باید بتواند پشتیبانی گروه های مختلف محافظه کار را جلب کند.

نیوهمشایر یکی از ایالت های مهم مبارزات درون حزبی در آمریکا است و انتخابات مقدماتی آن در فوریه برگزار می شود.

تحلیلگران می گویند سخنرانی آقای رامنی به گونه ای تنظیم شده که نظر مساعد محافظه کارانی را که در ایالت های کلیدی دیگر آیووا و کارولینای جنوبی با نفوذ هستند، جلب کند.

او گفت: " در دوران پرزیدنت اوباما دولت آنقدر بزرگ شده که ۴۰ درصد از اقتصاد ما را مصرف می کند. "

آقای رامنی افزود: " ما نمی دانستیم پرزیدنت اوباما چه رئیس جمهوری خواهد بود. … اکنون در سومین سال دوره چهار ساله او، ما بیش از هر چیز قول و شعار دیده ایم. "

او گفت که اگر رئیس جمهور شود بودجه فدرال را متوازن می کند و هزینه های فدرال را به ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی کاهش می دهد.

این دومین بار است که آقای رامنی نامزد ریاست جمهوری می شود.

او در سال ۲۰۰۸ در رقابتهای مبارزات انتخاباتی حزب جمهوریخواه در مقابل سناتور جان مک کین شکست خورد و چهار سال گذشته را صرف جلب حمایت جمهوریخواهان و آمادگی برای انتخابات سال ۲۰۱۲ کرده است.

به گفته تحلیلگران یکی از مشکلات اصلی آقای رامنی این است که هنگام فرمانداری در ایالت ماساچوست، قانون بیمه بهداشتی اجباری را تنظیم و اجرا کرد که شبیه اصلاحات جنجال برانگیز آقای اوباما است.

بیشتر جمهوریخواهان حملات شدیدی به طرح آقای اوباما برای بیمه اجباری کردند.

او همچنین مشهور است که ثبات سیاسی لازم را ندارد و گاهی بعنوان جمهوریخواه میانه رو و لیبرال ظاهر می شود و گاهی مواضع راست افراطی می گیرد.

آقای رامنی همچنین پیرو مذهب مورمون ها است که برای بعضی مسیحیان انجیلی(تبشیری) نگران کننده است.

فهرست نامزدهای حزب جمهوریخواه به تدریج بلندتر می شود. علاوه بر آقای رامنی، نیوت گینگریچ رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و تیم پالنتی فرماندار پیشین ایالت مینه سوتا هم تاکنون از این حزب اعلام نامزدی کرده اند.

انتظار می رود سارا پی لین نامزد معاونت ریاست جمهوری جمهوریخواهان در انتخابات گذشته نیز بزودی وارد صحنه رقابت های درون حزبی شود.