عربستان سعودی در حال استفاده از قدرت سیاسی و قدرت مالی خود به منظور جلوگیری از ادامه قیام های مردمی در کشورهای عربی و همچنین تشکیل ائتلاف ضد ایرانی است.

به گزارش مهر، در کنار این اقدامات عربستان ناراحتی خود را از اقدامات آمریکا در برخورد با قیام های مردمی در کشورهای عربی ابراز کرده و به رغم گذشت چند ماه از سقوط " حسنی مبارک "، عربستان همچنان معتقد است که حمایت نکردن آمریکا از رئیس جمهور مصر موجب سقوط وی شده است.

در همین رابطه " مداوی الرشید " از محققان عرب حاضر در لندن به رویترز گفت: عربستان در حال استفاده از پولهای خود برای خاموش کردن قیام مردم عرب و یا تغییر سرنوشت آنهاست. در همین راه ریاض تا کنون چهار میلیارد دلار به مصر و ۲۰ میلیارد به بحرین کمک کرده تا به مقصد خود برسد.

به گفته این محقق عربستانی، ریاض کمک هایی نیز به عمان و اردن کرده است.

رشید می گوید: عربستان بسیار نگران موج انقلابی ایجاد شده در کشورهای عربی است. ریاض نمی خواهد امواج این انقلاب به سواحل عربستان و یا سواحل دیگر کشورهای عربی برسد.

" خالد الدخیل " ار کارشناساس عرب نیز می گوید: عربستان نگران آن است که با افزایش موج اعتراضات مردمی قدرت این کشور کاهش یافته و قدرت ایران افزایش یابد و از همین رو در حال رایزنی با دیگر کشورهای عرب برای متحد کردن آنها در برابر ایران است.

به گفته این کارشناس عرب، دعوت از اردن و مغرب برای پیوستن به شورای همکاری خلیج فارس نیز در همین راستا انجام شده است.

رویترز در حالی از اقدامات ضد ایرانی عربستان گزارش می دهد که در هفته گذشته نیز روزنامه های وال استریت ژورنال و گاردین افشاگری هایی در این رابطه انجام داده بودند.

وال استریت در افشاگری خود نوشته بود: حکومت عربستان سعودی در تلاش است تا کشورهای اسلامی خاورمیانه و آسیا را به یک نوع ائتلاف غیر رسمی علیه ایران دعوت کند.

به نوشته این روزنامه، عربستان سعودی برای جلب حمایت دیپلماتیک و احتمالا حمایت فنی و نظامی از سیاست مقابله با ایران، با دولتهای پاکستان، مالزی، اندونزی و کشورهای آسیای میانه مذاکره کرده و از آنها خواسته تا در سرکوب شورش شیعیان بحرین علیه حکومت سنی این کشور مشارکت کنند.