فرمانده سابق صربهاي بوسني كه روز جمعه براي اولين بار در دادگاه بينالمللي رسيدگي به جنايات جنگي (لاهه) شركت كرده بود،ادعا كرد از كشور و ملتش دفاع كرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، راتکو ملادیچ که به دست داشتن در کشتار سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ متهم است روز جمعه در برابر دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق در لاهه ادعا کرد از کشور و ملتش دفاع کرده است.

ملادیچ در پایان جلسه اولیه محاکمه خود که در طول آن وی پس از شانزده سال فرار، برای نخستین بار در برابر قضات دادگاه لاهه حاضر شد گفت: من از ملت و کشورم دفاع کردم، نه از راتکو ملادیچ.

وی تاکید کرد: من کروات‌ها را به عنوان کروات نکشتم بلکه فقط از کشورم دفاع کردم.

ملادیچ ۶۹ ساله در پاسخ به پرسش قاضی الفونس اوری که از او خواست اگر حرفی برای گفتن دارد پیش ازپایان جلسه بگوید گفت: من نمی‌خواهم که مثل کورها زیربغلم را بگیرند، خودم می‌توانم بدون کمک دیگران راه بروم.

وی گفت: نمی‌خواهم دیگران من را جایی ببرند، همه می‌دانند چه کسی هستم: من ژنرال ملادیچ هستم.

* از خود دفاع نخواهم کرد

فرمانده سابق صربهای بوسنی با اشاره به این‌که وی شدیدا بیمار است، گفت درباره اتهام‌های انزجار آوری که علیه وی مطرح شده، از خود دفاع نخواهد کرد.

ملادیچ در پاسخ به پرسش قاضی دادگاه مبنی بر این‌که آیا از حقوق خود به عنوان یک فرد متهم در دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی یوگسلاوی آگاهی دارد یا نه، گفت وی برای درک اتهام‌های مطرح شده به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی خطاب به آلفونس اوری، قاضی دادگاه، گفت نمی‌خواهد حتی یک کلمه از متن کیفرخواست وی در دادگاه خوانده شود.

وی افزود در واکنش به اتهام‌های مطرح شده از خود دفاع نخواهد کرد.

ملادیچ از دادگاه خواست برای بررسی وضع سلامتی وی، دادگاه به صورت خصوصی و بدون حضور مردم و رسانه‌ها برگزار شود.

خانواده وی هفته گذشته اعلام کردند او در زمانی که به صورت مخفیانه در صربستان زندگی می‌کرد، دو بار سکته کرده است.

قاضی دادگاه به رغم درخواست متهم درباره عدم قرائت متن اتهامات علیه خود، خلاصه‌ای از کیفرخواست ۳۷ صفحه‌ای وی را خواند.

به گزارش آسوشیتدپرس از لاهه، در میان افرادی که در جلسه دادرسی ملادیچ حضور داشتند گروهی از مادران و زنانی بودند که عزیزان خود را در جریان قتل عام شهر سربرنیتسا از دست داده‌اند.

راتكو ملاديچ كمي پيشتر از مجرم دانستن يا ندانستن خود به سبب نسل كشي، جنايات عليه بشريت و جنايات جنگي كه وي به آن متهم است خودداري كرده بود.