در حالي که يونان براي دريافت بسته کمکي اقتصادي جديد با اتحاديه اروپا توافق کرده است، معترضان ساختمان وزارت دارايي اين کشور را تحت کنترل خود درآوردند.

معترضان عضو اتحادیه کارگری جناح چپ یونان، موسوم به جبهه فعال کارگران با به نمایش درآوردن پارچه نوشته بزرگی از بام ساختمان وزارت دارایی این کشور در میدان سینتاگما در مرکز شهر آتن، خواستار اعتصاب سراسری در اعتراض اقدامات جدید ریاضتی مورد توافق دولت در ازای برخورداری از بسته کمک‎های تازه شدند.

به‎گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از اعضای اتحادیه کارگری مزبور اظهار داشت، " نیروهای جبهه فعال کارگران از سپیده‎دم امروز، به‎طور نمادین وزارت دارایی را اشغال کرده‎اند و از کارگران می‎خواهند به‎پا خیزند، مبارزه‎شان را سازمان‎دهی کنند و از تصویب اقدامات ضد مردمی و ظالمانه دولت جلوگیری به‎عمل آورند. "

طبق این گزارش، شهروندان خشمگین شهر آتن در حال حاضر برای دهمین روز پیاپی دست به تظاهرات ضد دولتی در اعتراض به اقدامات ریاضتی زده‎اند.

معترضان یونانی با الگوبرداری از جنبش ۱۵ ماه مه اسپانیا و قیام‎های مردمی در خاورمیانه و شمال آفریقا، در میدان مرکزی شهر آتن اردو زده‎اند.

در حالی که هدف از ارائه بسته جدید کمکی، کاهش کسر بودجه سال ۲۰۱۱ یونان به ‎میزان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو عنوان شده است، این بسته از اقدامات سخت‎تر ریاضتی خبر می‎دهد. اتحادیه کارگری جناح چپ یونان اعلام کرد که این طرح جدید " کارگران را به برده تبدیل خواهد کرد. "

در همین حال این طرح قرار است ۲۰ ژوئن(۳۰ خرداد) توسط وزرای دارایی اتحادیه اروپا به تصویب برسد. به‎علاوه، دولت یونان برنامه خصوصی‎سازی ۵۰ میلیارد یورویی خود را به اجرا در می‎آورد.

یونان سال گذشته در حالی که به‎شدت بدهکار بود، یک وام کمکی به ارزش ۱۱۰ میلیارد یورو از طرف اتحادیه اروپا و صندوق بین‎المللی پول دریافت کرد، اما نتوانست مشکلات مالی‎اش را حل کند.

این کشور از سال گذشته شاهد اعتراضات گسترده ضد دولتی بوده که بعضی اوقات‎ به خشونت گرائیده و شمار زیادی کشته یا زخمی در بین معترضان و نیروهای امنیتی برجای گذاشته است.

نتايج يک نظرسنجي که اخير انجام شده، حاکي است که اکثر مردم يونان ديگر اطمينان ندارند که دولتشان بتواند اين کشور را از بدهکاري ملياش نجات دهد.