رقابت بر سر ریاست صندوق بین‎المللی پول

در پي اين رخداد رقابت سختي ميان کشورهاي اروپايي و امريکا در يک سو و اقتصادهاي نوظهور از سوي ديگر، براي تصدي پست رياست صندوق بينالمللي در جريان است.

آیا ریاست صندوق بین‎­المللی پول پس از گذشت ۶۵ سال به کشوری خارج از اروپا می‎­رسد؟

آیا اقتصادهای نوظهور می­توانند سرانجام انحصار اروپا بر ریاست صندوق بین­المللی پول را بشکنند؟

گویدو مانتگا، وزیر دارایی برزیل روز چهارشنبه(۱۱ خرداد) در دیدار با آگوستین کارستنز، رئیس بانک مرکزی مکزیک که یکی از نامزدهای تصدی پست ریاست صندوق بین­المللی پول به شمار می­آید، گفت: " بسیار مهم است که رئیس آتی این صندوق از میان اقتصادهای نوظهور انتخاب شود " و خواستار تصدی این پست از سوی اقتصادهای نوظهور شد.

البته مانتگا خاطر نشان کرد که برزیل هنوز درباره حمایت از نامزدهای تصدی پست ریاست صندوق بین­المللی پول تصمیم نگرفته است؛ این مسئله نیز خود نشان از منافع مشترک برزیل و اروپا دارد.

رئیس بانک مرکزی مکزیک روز چهارشنبه از کشورهای ثروتمند خواست تا در قبال کشورهای نوظهور اقتصادی، روی­کرد بازتری داشته باشند و فردی از این کشورها را برای ریاست بر صندوق بین­المللی پول انتخاب کنند.

این در حالی است که کریستین لاگارد، وزیر دارایی فرانسه و دیگر نامزد تصدی پست ریاست صندوق بین­المللی پول که از حمایت کشورهای اروپایی، به ویژه کشورهای گروه هشت برخوردار است نیز، به منظور جلب حمایت برزیل، روز دوشنبه با مانتگا وزیر دارایی برزیل، از جمله اقتصاد های نوظهور پرنفوذ، دیدار کرده بود.

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه روز یکشنبه گذشته گفت: آمریکا، روسیه، کانادا، ژاپن و کشورهای اروپایی عضو گروه هشت شامل فرانسه، انگلیس، ایتالیا و آلمان، قاطعانه از نامزدی لاگارد حمایت می­کنند.

لاگارد همچنین از کشورهای چین و هند، دیگر اقتصادهای نوظهور دیدار می­کند و تلاش خواهد کرد تا حمایت آنان برای تصدی پست ریاست صندوق بین­المللی پول را کسب کند.

قرار است رییس جدید صندوق بین­المللی پول روز سی­ام ژوئن معرفی شود. اگر چه حمایت از لاگارد در اروپا، قاره­ای که بطور سنتی در ۶۰ سال اخیر ریاست صندوق بین‌المللی پول را در اختیار داشته زیاد است اما، قدرت های نوظهور اقتصادی با این موضوع موافق نیستند.

کشورهای عضو سازمان " بریکس " متشکل از چین، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی، خواستار پایان دادن به شیوه قدیمی اعمال نفوذ اروپا در صندوق بین­المللی پول شده­اند.

کشورهای عضو بریکس معتقدند، هیچ قانونی درباره انتخاب مجدد یک اروپایی به عنوان رئیس جدید صندوق بین­المللی پول وجود ندارد و انتخاب این فرد باید از روی صلاحیت و شایستگی و نه از روی ملیت صورت گیرد.

سورین پیتسوانا، دبیرکل اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا نیز پیش­تر از کشورهای آسیایی خواست، به طور مشترک نامزدی را برای مدیرکلی صندوق بین­المللی پول معرفی کنند.

سورین پیتسوانا افزود، آسیا به عنوان نیروی محرکه اصلی رشد اقتصادی جهان، باید بتواند مواضع خود را درباره شیوه عمل­کرد نهادهای مالی بین­المللی اعمال کند.

توافق برای تشکیل صندوق بین­المللی پول در ماه ژوئیه???? در کنفرانس «برتون وودز» در آمریکا به وجود آمد. در این کنفرانس چهل و چهار کشور حضور داشتند تا درباره تاسیس صندوق بین­المللی پول و بانک جهانی گفت­وگو کنند.

در آن زمان، تضمین همکاری پولی به منظور جلوگیری از کاهش ارزش برابری ارزها و اطمینان از وجود نقدینگی بین­المللی با دادن وام به کشورهای عضو، از جمله وظایف تعیین شده برای صندوق بود.

در چند سال اخیر بحران اقتصادی کشورهای اروپایی و امریکا را فرا گرفته است و آمارهای رسمی نیز نشان از افزایش شدید بیکاری و کسری بودجه در بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا، ایرلند و یونان دارد.

بر همین اساس، به دنبال کناره­گیری استرائوس کان از ریاست صندوق بین­المللی پول، کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس و آلمان، فوری از نامزدی لاگارد برای سمت ریاست صندوق بین­المللی پول حمایت کردند.

گفتنی است، با توجه به بحران اقتصادی و نرخ بالای بیکاری در بسیاری از کشورهای اروپایی و امکان طولانی شدن روند انتخاب رئیس صندوق بین­المللی پول که موجب دامن زدن به بحران مالی منطقه خواهد شد، در شرایط کنونی حفظ نفوذ کشورهای اروپایی در این نهاد بزرگ مالی بسیار با اهمیت است.

منبع:پرس تی وی