اختلاف اسرائیل و آمریکا بر سر چیست؟

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقامات اسرائیلی نوشته است که تل‌آویو همچنان اصرار دارد که توافق جامع هسته‌ای که به نظر قریب‌الوقوع می‌رسد، غنی‌سازی در ایران را به طور کامل متوقف کند. به نوشته رویترز، این موضوع می‌تواند منشا اختلافی تازه در روابط اسرائیل و آمریکا باشد.

بنا بر این گزارش، این موضوع یکی از موارد اصلی در سفر امروز «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا به تل‌آویو بوده است. رایس روز چهارشنبه به همراه «وندی شرمن» نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به فلسطین اشغالی سفر کرد.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ هفته آینده در شهر وین آغاز می‌شود. طرفین اعلام کرده‌اند که بحثبر سر مفاد پیش‌نویس توافق جامع از این دور آغاز می‌شود.

یک مشاور کابینه اسرائیل در مورد توافق نهایی به رویترز گفته است: «آیا ما با غنی‌سازی موافقت می‌کنیم؟ نه. ما از اینکه ببینیم موعد ۲۰ جولای(۲۹ تیر) بدون حصول توافق می‌گذرد، خوشحال خواهیم بود.»

روز گذشته هم «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید گفته بود موضوع برنامه هسته‌ای ایران از جمله سرفصل‌های اصلی در دیدارهای رایس با مقامات اسرائیلی است. بخش اعظم بیانیه‌ای که بعد از دیدار امروز رایس و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی منتشر شد نیز به مسئله مذاکرات هسته‌ای اختصاص یافته بود. رایس در این بیانیه دیپلماسی را «بهترین راه» برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه هسته‌ای دانسته و بر ادامه رایزنی‌ها با اسرائیل تأکید کرده است.

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، با بیان اینکه رایس به عنوان نماینده گروه ۱+۵ به دیدار مقامات اسرائیلی رفته، میگوید: مسئله غنیسازی، اینکه ایران باید چند سانتریفیوژ را حفظ کند، سوال بزرگی است.