سفر کارشناسان ناتو به اوکراین

به گزارشافکارنیوز،رویترز، سفر کارشناسان ناتو به اوکراین در شرایطی است که تنش ها در روابط کی یف و مسکو به شدت بالا گرفته است و مقام های اوکراینی نگران وضعیت ایمنی نیروگاه های هسته ای، خطوط انتقال گاز و سایر زیر ساخت های حساس این کشور هستند.

بر اساس این گزارش نماینده اوکراین در ناتو تاکید کرد: کارشناسان غیر نظامی ناتو ماه گذشته برای ارزیابی وضعیت زیر ساخت های حساس این کشور مثل نیروگاه های هسته ای، خطوط انتقال گاز و نیروگاه های برق آبی از اوکراین دیدن کرده اند.

وی تصریح کرد: در هر کشوری که در چنین موقعیتی قرار دارد، برنامه هایی برای اتخاذ تدابیر ویژه به منظور حفاظت از پروژه های زیر ساختی اتخاذ می شود. اوکراین نیز از این قاعده مستثنی نیست. هدف دیگر از سفر کارشناسان ناتو به اوکراین اطمینان حاصل کردن از ایمنی زیر ساخت های حساس کشور در زمان وقوع شرایط فوری و اضطراری است.

یک مقام رسمی ناتو نیز سفر هیات کارشناسان غیر نظامی این سازمان به اوکراین را تایید کرده است. این هیات به درخواست دولت اوکراین به این کشور اعزام شده است. اوکراین مسیر مهمی برای ترانزیت گاز صادراتی روسیه به اروپا به شمار می رود. روسیه ۳۰ درصد گاز اروپا را تامین می کند و ۴۰ درصد گاز صادراتی این کشور از طریق اوکراین تزانزیت می شود.

اوکراین که در سال ۱۹۸۶ میلادی با فاجعه هسته ای چرنوبیل روبرو شده ۱۵ نیروگاه هسته ای در اختیار دارد و ۴۴ درصد برق مورد نیاز این کشور در سال ۲۰۱۳ میلادی از طریق نیروگاه های هسته ای تامین شده است.