رایزنی دیپلماتیک ایران و روسیه پیرامون تحولات منطقه

به گزارشافکارنیوز،دو طرف در این دیدار ضمن مشورت و تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه از جمله ابعاد مختلف مسئله سوریه، راه‌های همکاری بین دو کشور برای کمک به مردم سوریه جهت خروج از بحران و بازگشت ثبات و امنیت به این کشور را مورد بررسی قرار دادند و بر همکاری کشورهای تاثیرگذار برای کمک به سوریه تاکید کردند.

دو طرف با تاکید بر راه حل سیاسی برای بحران سوریه، پیرامون همکاری دو کشور در مورد نحوه کمک رسانی به مردم سوریه رایزنی کردند.

در این دیدار امیر عبداللهیان ضمن تشریح طرح چهار ماده‌ای وزیر امور خارجه کشورمان در مورد سوریه که اخیرا در سازمان ملل نیز مطرح شده است، این طرح را فراگیر و همه جانبه دانست.

وی افزود: اکنون فرصت خوبی در سوریه برای حل سیاسی بحران این کشور فراهم شده است و کسانی که از راهکارهای دیپلماتیک حمایت می‌کنند می‌توانند نقش مهمی را برای خروج سوریه از بحران ایفاء کنند.

امیر عبداللهیان اظهار کرد: سه موضوع حمایت و کمک‌رسانی به مردم سوریه‌، مبارزه با تروریسم و افراط‌گری و تلاش برای حل سیاسی بحران این کشور در کانون توجه ایران و روسیه قرار دارد.

وی با محکوم کردن اقدام برخی طرف‌ها بر ارسال سلاح به سوریه در زمانی که اکثر کشورهای جهان بر حل و فصل بحران از طریق گفت‌وگوهای سیاسی سخن می گویند، افزود: بدون شک اینگونه سیاست‌ها باعثافزایش خشونت، افراط‌گرایی و تروریسم و کشتار مردم بی‌گناه و نابودی زیرساخت‌های اقتصادی سوریه شد و طرف‌هایی که در دامن زدن به این اقدامات در سوریه فعالیت می‌کردند باید عواقب آن را بر عهده بگیرند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز ضمن استقبال از ادامه رایزنی‌ها و تبادل نظر دو کشور در خصوص مسائل غرب آسیا بر ضرورت کمک به حل و فصل سیاسی بحران سوریه و بازگرداندن ثبات و امنیت به آن تاکید کرد.

وی با اشاره به ملاقات‌های مستمر مسئولان دو کشور در خصوص خاورمیانه این رایزنی‌ها را بسیار با اهمیت دانست و افزود: رایزنی‌های عمیق دو کشور زمینه منحصر به فردی را در روابط دو جانبه ایجاد کرده است.

دو طرف ضمن تمجید از برگزاری موفق انتخابات عراق با مشارکت سیاسی بالای مردم و احزاب سیاسی اقدامات تروریستی در این کشور را قویا محکوم کردند و برگزاری انتخابات در سوریه را امری داخلی دانسته و بر حق مردم سوریه در تعیین سرنوشت خود تاکید کردند.

همچنین دو طرف علاوه بر سوریه و عراق در خصوص تحولات فلسطین، مصر و بحرین نیز تبادل نظر کردند.

معاون وزیر خارجه روسیه بامداد روز گذشته در پاسخ به دعوت معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در راس یک هیات وارد کشورمان شد.