قطع آب کریمه با احداثسد

به گزارشافکارنیوز،راشا تودی اظهار کرد: تصمیم مقام های کی یف برای احداثسد بر روی رودخانه ای که آب مورد نیاز کریمه را تامین می کند مقام های مسکو را بر آن داشته تا برای تامین آب مورد نیاز مردم این منطقه به فکر چاره باشند.

بر اساس این گزارش اقدام روسیه در الحاق شبهجزیره کریمهبه خاک خود موجب افزایش تنش ها در روابط روسیه و غرب شده و سطح روابط دو طرف را به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد تنزل داده است.

کارشناسان وزارت منابع طبیعی روسیه در حال بررسی راهکارهای موجود برای عرضه آب مورد نیاز کریمه هستند. یکی از مقام های رسمی وزارت منابع طبیعی روسیه تاکید کرد: یکی از گزینه های مورد نظر برای تامین آب مورد نیاز کریمه استفاده از منابع آبی رودخانه کوبان و انتقال آن از طریق تنگه کرش است. برای اجرای این پروژه باید در ۳ مرحله لوله گذاری انجام شود و طول هر یک از این خط لوله ها نیز بیش از ۱۳۰ کیلومتر خواهد بود.

به نظر می رسد اجرای این پروژه برای روسیه بسیار پرهزینه خواهد بود. هزینه اولیه برآورد شده برای اجرای این پروژه آبرسانی به کریمه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد روبل معادل ۲/۸ میلیارد دلار بوده است.

پیش از الحاق کریمه به خاک روسیه اوکراین ۸۵ درصد آب مورد نیاز این شبه جزیره را تامین می کرده است. مقام های کریمه بارها خواستار مذاکره با کی یف در خصوص قراردادهای مربوط به تامین آب این منطقه شده اند.

مقام های دولتاوکراینمیزان عرضه آب به کریمه را از ۸۰ تا ۸۵ متر مکعب در ثانیه به کمتر از ۴ متر مکعب کاهش داده اند. تصاویر جدید ماهواره ای نیز این مساله را تایید کرده است که اوکراین در حال احداث سد بر روی رودخانه ای است که آب مورد نیاز کریمه را تامین می کند. این سد قرار است در منطقه "خرسون" در ۴۰ کیلومتری مرز اوکراین با کریمه احداث شود.