اعتراف آژانس به همکاری مناسب ایران با IAEA

به گزارش افکارنیوز، دیپلمات ها در خصوص گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند: آژانس در گزارش جدید خود عنوان داشته که ایران در حال تعلیق برخی فعالیت های اتمی خود بر اساس توافق موقت ژنو است و تاکنون به این توافق پایبند بوده است.

به گفته دیپلمات ها در این گزارش که امروز جمعه منتشر می شود آژانس تائید خواهد کرد که ایران از طرف خود به تمام مفاد توافق شش ماهه هسته ای عمل کرده است.

توافق ژنو سوم آذرماه سال گذشته میان ایران و گروه ۵ + ۱ امضا و از ۳۰ دی‌ ماه همان سال به مدت شش ماه به اجرا گذاشته شد و هم اکنون ایران و این شش قدرت درباره چهارچوب توافق بلندمدت مذاکره می‌کنند.

توافق شش ماهه ژنو تا دو ماه آینده به پایان خواهد رسید.

رویتزر می‌ نویسد که انتظار می رود گزارش جدید آژانس حاوی اطلاعاتی درباره موضوع توافق اخیر ایران و این نهاد در خصوص پاسخگویی تهران به موارد ادعایی آژانس است.

آژانس انرژی اتمی قبلا خواستار توضیح ایران در مورد چاشنی های انفجاری شده بود، اما ایران در مقابل همواره اعلام کرده که هرگز در راستای تولید سلاح هسته ای قدمی برنداشته است.

مذاکرات ایران و آژانس مجزا از مذاکرات ایران و ۱ + ۵ انجام می‌ شود، اما هر دو مورد بر راستی‌ آزمایی درباره برنامه هسته‌ ای ایران متمرکز است.

در همین حال، بهرغم ادامه عمل به تعهدات توافق ژنو از سوی ایران، دیپلمات ها به رویترز گفته اند که شرایط توافق هسته ای بلندمدت که هم اکنون مذاکرات پیرامون آن آغاز شده بسیار سخت تر از توافق ژنو خواهد بود.