آغاز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین

به گزارشافکارنیوز،مردم اوکراین پس از ماهها ناآرامی در این کشور امروز پای صندوق‌های رای رفتند و این در حالی است که شماری از ساکنان مناطق شرقی این انتخابات را تحریم کرده‌اند.

در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ۱۸ نفر نامزد شده‌اند؛ این انتخابات به عنوان گامی در جهت پایان دادن به ناآرامی‌های کشور در نظر گرفته می‌شود.
نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که پترو پروشنکو، نامزد حزب همبستگی در این انتخابات پیروز خواهد شد.

رای‌گیری ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز شده و ساعت ۲۰ به پایان خواهد رسید. انتظار می‌رود نتایج انتخابات روز دوشنبه پس از صدور حکم سازمان امنیت و همکاری اروپا(OSCE) درباره درستی آرا، اعلام شود.
اگر هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکنند دور دوم انتخابات در تاریخ ۱۵ ژوئن برگزار خواهد شد.

بیش از ۳۳ میلیوناوکراینیبرای شرکت در این انتخابات واجد الشرایط هستند اما بسیاری از مردم دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین اعلام کردند که در این انتخابات شرکت نخواهند کرد.
این انتخابات پس از ماهها ناآرامی سیاسی در اوکراین برگزار می‌شود؛ بحران این کشور نوامبر گذشته پس از امتناع ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق این کشور، از امضای توافق تجاری با اتحادیه‌ی اروپا به منظور روابط نزدیکتر با روسیه آغاز شد.

اقدام یانوکوویچ ناآرامی‌هایی را در پی داشت که در تاریخ ۲۳ فوریه به برکناری وی انجامید. او پس از آن به روسیه سفر کرد و در آنجا پناه داده شد.
در پی برکناری یانوکوویچ تظاهرات در حمایت از روسیه در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین آغاز شد. اعتراضها پس از آن شدت گرفت که کریمه از اوکراین اعلام استقلال کرد و در پی همهپرسی ماه مارس به طور رسمی به روسیه پیوست.