پاپ بیت المقدس را پایتخت اسراییل نمی داند

به گزارشافکارنیوز،شبکه الجزیره روز یکشنبه افزود: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در سفر امروز خود به فلسطین در تل آویو از سوی مقام های اسراییلی مورد استقبال قرار می گیرد.

این امر نشان می دهد که پاپ حاضر نیست بیت المقدس را آن گونه که رژیم صهیونیستی تمایل دارد به عنوان پایتخت این رژیم به رسمیت بشناسد.

برپایه این گزارش، پاپ در برنامه ریزی سفر خود به فلسطین نپذیرفت که از بیت لحم مستقیما عازم بیت المقدس شود، زیرا در این صورت مقام های رژیم صهیونیستی در بیت المقدس از او استقبال می کردند.

برنامه دیدار پاپ از فلسطین اشغالی به این ترتیب است که پاپ پس از بیت لحم با بالگرد عازم فرودگاه تل آویو شود و در آن جا مورد استقبال مقام های رژیم صهیونیستی قرار گیرد.

این اقدام پاپ به منزله اعترافی عملی است به این که بیت المقدس پایتخت رژیم صهیونیستی نیست در حالی که مقام های تل آویو هرگز از هیچ اقدامی برای تثبیت ادعای خود مبنی بر پایتخت ابدی بودن بیت المقدس در جامعه جهانی خودداری نکرده اند.

به گفته الجزیره، یکی از دلایل اهمیت سفر پاپ به فلسطین این است که این سفر از بیت لحم شروع می شود و سپس پاپ به تل آویو می رود، در حالی که معمولا همه میهمانان خارجی فلسطینی و سران کشورها یا مقام های سازمان ملل ابتدا به تل آویو می روند و سپس عازم کرانه غربی می شوند.

برپایه این گزارش، خط سیر سفر امروز پاپ نشان دهنده حمایت واتیکان از کشور مستقل فلسطینی است. پاپ امروز پس از ورود به بیت لحم دیدار کوتاهی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان داشت.

سپس وی و محمود عباس هر یک سخنرانی کوتاهی را ایراد کردند و پاپ پس از آن عازم کلیسای المهد شود.

خبرنگار الجزیره اضافه کرد: نکته جالب توجه این است که پاپ ناهار امروز را در کنار ۵ خانواده فلسطینی صرف می کند. خانواده های یک اسیر و یک شهید، یک خانواده فلسطینی زیان دیده از دیوار نژادپرستانه رژیم صهیونیستی و یک خانواده فلسطینی ساکن نوار غزه میهمانان ناهار امروز پاپ هستند.

پاپ همچنین از یک اردوگاه فلسطینی در کرانه غربی بازدید می کند و به گفته فلسطینی ها این بازدید نشان دهنده توجه پاپ به موضوع حق بازگشت برای شهروندان فلسطینی به شهر و دیار خود است.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان امروز تحت تدابیر شدید امنیتی وارد سرزمین های فلسطینی شد. پاپ روز گذشته سفر خاورمیانه ای خود را با دیدار از اردن آغاز کرد.

وی امروز ابتدا وارد بیت لحم ˈزادگاه حضرت مسیح(ع) ˈ شد.

پاپ پس از حضور در تل آویو عازم بیت المقدس می شود و مراسم مذهبی را در تالار معروف و به ˈشام آخرˈ در بیت المقدس اشغالی برگزار خواهد کرد.

خبرنگار الجزیره گفت: شمار زیادی از فلسطینی ها همراه با گردشگران مسیحی برای شرکت در مراسم مذهبی که در فضای باز کلیسای المهد توسط پاپ فرانسیس برگزار می شود، خود را به بیت لحم در کرانه غربی رسانده اند.

حدود ۳ هزار نیروی امنیتی فلسطینی تامین امنیت و محافظت از پاپ را در زمان حضور در بیت لحم بر عهده دارند، اما هنگام حضور وی در بیت المقدس، ۸ هزار پلیس رژیم صهیوینستی مسئول محافظت از او به ویژه در طول برگزاری مراسم مذهبی هستند. به گفته یکی از اعضای تیم محافظ، یکی از مشکلات تامین امنیت پاپ این است که وی با یک خودروی روباز برای پاسخ به ابراز احساسات مردم استقبال کننده در خیابان ها حرکت می کند.

مراسم مذهبی در بیت لحم یک مراسم مردمی و با حضور همگانی است، اما در مراسمی که در تالار شام آخر برگزار می شود مردم عادی حضور نخواهند داشت.

بسیاری از فلسطینی های ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و چند صد فلسطینی ساکن نوار غزه در بیت لحم حضور دارند.

شبکه الجزیره افزود: واتیکان طی ۲۰ سال گذشته در مذاکراتی طولانی از اسرائیل خواسته است تا حاکمیت بر تالار شام آخر را به واتیکان واگذار کند، اما تل آویو این درخواست را نپذیرفته است.

گرچه مقام های رژیم صهیونیستی رسما از سفر پاپ به فلسطین اشغالی و بیت المقدس استقبال می کنند، اما افراطیون یهودی طی هفته های اخیر بارها خشم خود را از این سفر ابراز داشته اند. آنان به شدت با واگذاری تالار شام آخر به واتیکان مخالف هستند، به همین دلیل افراطیون یهودی در تحرکات اخیر خود ضمن اعتراض به سفر پاپ، علیه شخص او هم شعار دادند.

موضوع تالار شام آخر به قرن ۱۴ میلادی باز می گردد. در آن هنگام مسیحیان کلیسایی را در مکان فعلی تالار مذکور احداثکردند.

گروه هایی از مسیحیان معتقدند حضرت عیسی(ع) آخرین شب زندگی خود را در این مکان در کنار حواریون سپری کرد. دو قرن بعد عثمانی ها کلیسای یاد شده را به مسجد تبدیل کردند و این مسجد همچنان پابرجا بود تا این که صهیونیست ها بیت المقدس را در سال ۱۹۶۷ اشغال کردند.

پس از اشغال، صهیونیست ها ادعا کردند که مقبره داوود پیامبر در زیر این محل قرار دارد، لذا متعلق به یهودیان است. یک کنیسه هم در این مکان برپا شد که هم اکنون یهودیان برای نماز به آن تردد می کنند، اما به جز دو نوبت در سال به مسیحیان اجازه داده نمی شود در آن نماز برپا کنند.

بازدید از این مکان به یک عرف برای پاپ های واتیکان تبدیل شده و تاکنون ۳ تن از پاپ ها در سفر به فلسطین اشغالی از تالار شام آخر بازدید کرده اند.

شبکه الجزیره در پایان گفت: فلسطینی ها منتظرند ببینند پاپ در سفر امروز با چه جملاتی به رنج های روزمره آنان تحت فشار اشغالگران اشاره می کند.