پیروزی اسد در سوریه، انتقام در سامرا
گروه بین الملل- پیروزی بشار اسد رییس جمهور سوریه در این کشور و جشن و پایکوبی مردم در شهرهای مختلف این کشور آشوب زده به سدت با واکنش خشمگین تروریست های داعش مواجه شد. اما این بار خشم داعششی ها دامن عراق را گرفت و سامرا به یکباره در بعد از ظهر روز ۱۵ خرداد به منطقه جنگی میان داعش و نیروهخای ارتش عراق تبدیل شد. تروریست های داعش به یکباره در نیمه شب ۱۵ خرداد به مناطق منسکونی و مساجد و حرمین عسگرین در سامرا حمله برده و ضمن کشتن ۴۶ نفر از شهروندان این شهر پرچم القاعده را بر بالای مساجد و بام خانه ها به اهتزاز درآوردند.

به گزارشافکارنیوز، این پیروزی اولیه اما وقتی به حریمن عسگرین رسید، به ناگاه به شکست مفتضجانه این گروه بدل شد و مقاومت های مردمی و بعد از آن ورود ارتش به این شهر باعثتار و مار شدن اعضای این گروه تروریستی و کشته شدن بیشتر این افراد شد.

تروریستها تلاش کردند به حرم مقدس امامین عسگریین(ع) حمله کنند اما ارتش مانع از این اقدام شد و درگیریها درمناطق حی الخضراء، حی الثمنی، حی الشهداء، الجبیریه و حی الشهداء ادامه یافت.

بلافاصله بعد از این اقدام، نیروهای ارتش به سرعت وارد میدان شده و با بالگرد های خود محل تجمع اعضای این گروه تروریستی را بمباران کردند. تروریست ها همچنین تلاش کردند فرمانداری سامرا را اشغال کنند اما به نتیجه نرسیدند.

مردم و زائرانی که در سامرا حضور داشتند نمی توانستند از حرم خارج شوند و این نگرانیهایی را برای ایران که تعداد زیادی از زائران در حرم مانده بودند، به وجود آورد اما با حضور نیروهای ارتش و پایان یافتن حمله گسترده و رویارویی دو طرف زائران نیز توانستند به سلامت به مکانهای امن بروند.

حمله به منزل وزیر علوم عراق
پلیس استان صلاح الدین روز پنجشنبه از یورش گروهک تروریستی داعش به منزل وزیر علوم و تکنولوژی عراق و کشتن سه تن از محافظان وی خبر داد.
پایگاه خبریˈ السومریه نیوزˈ به نقل از این مقام پلیس عراق گزارش داد: تروریست های مسلح داعش صبح روز پنجشنبه در حمله به شهر سامرا و تصرف محله المعتصم در جنوب این شهر با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
به گفته وی، در این درگیری یک زن و پنج نیروی پلیس کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند تروریست ها یک پست بازرسی را نیز در محله المعتصم به آتش کشیدند.

این مقام انتظامی که خواست نامش فاش نشود، افزود: تروریست های مسلح ساختمان دفاع مدنی و مناطق افراز، جبیریه، خضراء قادسیه وشهداء را در این شهر تصرف کردند و با نیروهای پلیس درگیر شدند که بر اثر آن یک نیروی پلیس کشته و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند.
وی تاکید کرد: چند تک تیرانداز داعش از بام ساختماهای بلند این مناطق به سوی مردم تیراندازی می کردند.

این منبع افزود: تروریست های داعش با حمله به منزل ˈعبدالکریم السامرائیˈ وزیر علوم و تکنولوژی در منطقه الخضراء سه تن از محافظانش را کشتند.

درگیری در سامرا از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود
منابع امنیتی عراقی با بیان اینکه حمله به مرقد امامین عسکریین(ع) در سامرا از مدت‌ها پیش طراحی شده بود، هدف از این حمله را اعلام امارت داعش در صلاح‌الدین دانستند.

منابع امنیتی ارشد عراق درباره حمله امروز گروه تروریستی داعش به مرقد امامین عسکریین(ع) در سامرا توضیح دادند که این حمله از سمت منطقه «الجزیره» کوی «الجلام» و کوه‌های «حمرین» صورت گرفت و در آن ده‌ها تروریست داعشی شرکت داشتند.

این حمله داعش به فرماندهی «ابو حفص الشامی»، سرکرده داعش در دیالی و با استفاده از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین صورت گرفت و برای این حمله از مدت‌ها پیش طراحی شده و هدف از آن اعلام امارت داعش در صلاح الدین و تسلط بر مرقد امامین عسکریین(ع) در سامرا بود.
گفته می شود که عناصر داعش شماری از اهالی منطقه را ربوده و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

۹۰ درصد داعش از گروه‌های بسیار آموزش دیده گارد ریاست جمهوری سابق و فدائیان صدام هستند. با تمام این تفاصیل ارتش عراقبا نیرو و تجهیزات کامل به مصاف آنها رفت و با کشته شدن تعداد زیادی از این افراد اوضاع در سامرا از وخامت درآمد. داعش این بار با ساز و برگ کامل نظامی وارد شده بود تاجایی که ۱۷ ماشین داعش مسلح به دوشکا، کاتیوشا و توپ ضدهوایی توسط ارتش منهدم شد و تعدادی زا پزشکان و پرستارانی که با این گروه همکاری می کردند دستگیر شدند.

داعش تلفات سنگینی داد
نیروهای امنیتی عراق افراد مسلحی را که به گفته منابع امنیتی از اعضای داعش بودند در یک عملیات سریع از داخل شهر سامرا واقع در شمال بغداد بیرون راندند. این عملیات صبح امروز به طور کامل انجام شد و منابع نظامی از انهدام ۱۹ دستگاه خودرو و کشته شدن ۴۰ نفر از مهاجمان خبر دادند.

منابع امنیتی گفتند ارتش عراق حمله داعش را که هدفش حمله به بارگاه امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) در شهر سامرا بود دفع کردند.

وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد شخصی به نام ابو عبد الرحمن بیلاوی رئیس شورای نظامی داعش در عملیات امنیتی در نینوا کشته و یکی دیگر از فرماندهان داعش در این عملیات دستگیر شد. سخنگوی اداره مبارزه با تروریسم عراق که دیروز مسؤولیت پاکسازی شهر سامراء از وجود داعش به آن سپرده شد اعلام کرد که در این عملیات ۴۰ تن از تروریست های این گروه به هلاکت رسیدند.

صباح النعمان به سایت عراقی سومریه نیوز گفت: نیروهای امنیتی توانستند دیروز همه مناطق سامراء را که عناصر گروه تروریستی داعش آنها را تحت کنترل در آورده بودند پاکسازی کنند.

وی تأکید کرد که عملیات پاکسازی و آزاد سازی این مناطق به صورت کامل انجام شد.

سخنگوی اداره مبارزه با تروریسم عراق همچنین از ادامه فعالیت یگانهای گشتی برای جستجو به دنبال عناصر باقیمانده داعش خبر داد. استاندار استان صلاح الدین عراق اعلام کرد بیش از صد جنگجوی گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام(داعش) در درگیری روز گذشته با نیروهای ارتش و امنیتی عراق در شهر سامرا کشته شدند. به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، احمد الجبوری در مصاحبه با این شبکه افزود: صد تروریست داعش کشته شدند و بیش از بیست دستگاه خودروی آنها هم در سامرا منهدم شد. الجبوری گفت: بیش از یازده تروریست داعش هم در درگیریهای سامرا بازداشت شدند.

واکنش وزیر امور خارجه ایران
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله جنون آمیز تروریست‌ها به شهر مقدس سامرا که به شهادت جمعی از شهروندان و نظامیان عراقی منجر شد، را به شدت محکوم کرد. مرضیه افخم با اظهار نگرانی نسبت به احتمال گسترش اقدامات جنایت‌آمیز توسط تروریست‌ها، نسبت به هرگونه تعرض به اماکن مقدسه این شهر خاصه قبور شریف ائمه هدی هشدار داد. وی از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی خواست به مسولیت خود در حمایت موثر از دولت و ملت عراق در مسیر مقابله با تروریسم عمل کنند.

در جریان حمله عناصر گروه تروریستی داعش به شهر سامرا تاکنون بیش از ۵۰ نفر از نیروهای امنیتی عراق کشته شده‌اند.