زیباری: تروریستها از رهبران سابق حزب بعثخط میگیرند
گروه بین الملل -

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در گفتگویی با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد که داعش از رهبران سابق حزب بعثخط می گیرد.

به گزارشافکارنیوز؛ او در قسمتی از این گفتگو می گوید: «درمان قبل از هرچیز باید از خود عراقی ها و نیروهای عراقی آغاز شود. وگرنه نتیجه شکست یک تیم نظامی بزرگ در سقوط موصل اتفاق نمی افتاد تا آنها بدون هیچ مقاومتی سریعا، تجهیزات و سلاح های خود را ترک کنند. این نشانه ای خطرناک برای کشورهای جهان است تا ارتش عراق را مسلح کنند.»

وی سقوط موصل را «یک تهدید بزرگ» برای عراق می داند و معتقد است: «باید با اقدامات عملی در زمین به پیشرفت اوضاع کمک کنیم.»

زیباری تاکید کرد که وضعیت عراق خارج از کنترل نیست و هنوز امید به بهبود اوضاع وجود دارد. او می افزاید: «با توجه به اینکه داعش توسط برخی از رهبران حزب رادیکال اسلامی، حزب بعثو فرقه نقش بندیه اداره می شود، به علت خلق و خوی شهروندان در موصل و غلبه وحشت بر سربازان در موصل، سقوط سریعا رخ داد. درنتیجه یک رهبری در تیم نظامی عراق تشکیل و هماهنگ با قوات پیشمرگه، مانع از وخامت اوضاع شد.»

زیباری می گوید: «درحال حاضر بین عراق و آمریکا، همکاری امنیتی وجود دارد. به خصوص در ارائه اسلحه، مهمات و آموزش ضد تروریسم.»

او بیان می کند: «در طی سال های گذشته نسبت به تاثیرات و خطر بحران سوریه در عراق به خصوص در موصل و تکریت به کشورهای عربی هشدار داده بودیم، اما کسی توجهی نکرد.»

وزیر امورخارجه عراق سقوط موصل و فروپاشی نیروهای نظامی را مشابه با آنچه در حمله نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ رخ داد توصیف می کند و می گوید: با این حال وضعیت ما امروز، بهت از دیروز است.