تلاش همه‌جانبه آمریکا برای دستگیری اسنودن

به گزارشافکارنیوز،روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشت: هنگامی که سال گذشته «ادوارد اسنودن» پیمانکار پیشین سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) در بخش ترانزیت فرودگاه «شریمیتیوا» در مسکو بود، مقامات آمریکایی همه تلاش خود را کردند تا بتوانند وی را دستگیر کنند.

بر اساس این گزارش، چندین هفته پلیس فدرال آمریکا(FBI)، سازمان جاسوسی این کشور و وزارت کشور به همراه دیگر نهادهای مرتبط راه‌های مختلف را برای دستگیری وی بررسی کرده‌اند.

در این راستا جلساتی برگزار شد که بنابر اعلام «لیزا موناکو» مشاور امنیت کاخ‌سفید، در آمریکا پی برگزاری این جلسات به این نتیجه رسیدند که باید امیدوار باشند که مقامات روسی در رویکرد خود تجدیدنطر کنند و یا اینکه اسنودن گامی غلط بردارد.

ضمن اینکه بهترین اتفاقی که امکان دارد بیافتد این خواهد بود که وی وارد کشور سومی شود از این رو این احتمال را مطرح کردند که امکان دارد درجریان سفر «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی به مسکو، در مسیر بازگشت اسنودن در هواپیمای وی باشد اما در پی فرود این هواپیما در وین و بازرسی آن مشخص شد که اسنودن در این هواپیما نیست.

اسنودن سال گذشته با افشاگری درباره جاسوسیهای آمریکا در کشورهای مختلف، بخشی از اطلاعات محرمانه آمریکا در این زمینه را برملا کرد که پیامدهایی در داخل و خارج آمریکا داشت.