کمک‌رسانی به قربانیان نبردهای موصل عراق

به گزارشافکارنیوز،کمیته‌‌ بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد: موج اخیر خشونت‌ها در عراق، به خصوص در شهر موصل، موجب افزایش هر چه بیشترِ نیاز به کمک‌های بشردوستانه‌ ناشی از نبردهایی شده است که از ماه دسامبر(دی ماه) در جریان بوده‌اند. صدها هزار نفر هم از موصل به نقاط امن گریخته‌اند. کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ نیز در حال کمک‌رسانی به ساکنان موصل و دیگر نقاط است، و در عین حال از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهد تا به قوانین و اصول حقوق بین‌المللی بشردوستانه احترام گذارند.

پاتریک یوسف، رئیس دفتر نمایندگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در عراق می‌گوید: ما به شدت نگران آثار و عواقب نبرد بر غیرنظامیان هستیم. همچنین، ما از تمامی طرف‌های درگیر خواسته‌ایم تا غیرنظامیان را از آثار جنگ در امان نگاه دارند. نباید به غیرنظامیان حمله شود و باید به آنان اجازه داده شود تا آزادانه به سمت مناطق امن‌تر حرکت کنند. سازه‌های غیرنظامی مانند خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و اماکن مقدس نیز نباید هدف حمله قرار گیرند.

در حقوق بین‌المللی بشردوستانه به روشنی تصریح شده که اجساد باید جمع‌آوری شده و، بدون در نظر گرفتن اینکه به کدام طرف تعلق دارند، مورد تکریم قرار گیرند. همچنین، باید با زندانیان و کسانی که به هر دلیلی تحت اختیار یکی از طرفین درگیری هستند، ‌ در تمامی شرایط به روشی انسانی رفتار شود.

موصل، همچنین از کمبود برق و دیگر منابع انرژی در رنج است. با اینکه تعداد کثیری از مجروحان در بیمارستان‌ها درمان شده‌اند، برخی از این بیمارستان‌ها یا کاملاً از فعالیت بازایستاده‌اند و یا با ظرفیت پائین‌تری کار می‌کنند. کارکنان کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در روند رسیدگی به نیازهای افراد بی‌خانمان تا حال توانسته‌اند در زُمار و القوش در شمال موصل بسته‌های غذایی یک‌ماهه و دیگر اقلام امدادی را بین بیش از ۱۰ هزار فرد بی‌خانمان توزیع کنند.

رئیس دفتر نمایندگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در عراق عنوان می‌کند: ما از تمامی طرف‌های درگیر خواسته‌ایم تا ادامه‌ فعالیت مراکز درمانی را تضمین کنند. تمامی افراد مجروح و بیمار باید درمان شوند. کارکنان و تأسیسات درمانی نیز باید محافظت شده و مورد احترام باشند.

کارکنان کمیته بینالمللی صلیب سرخ در کرکوک، دهوک، اربیل و بغداد از نزدیک این شرایط را دنبال میکنند. در طول روزهای آتی، غذای بیشتر و دیگر اقلام امدادی نیز تدارک خواهد شد. کمیته بینالمللی صلیب سرخ از تمام طرفهای درگیر و نیز ریشسفیدان قومی و دیگر مقامات میخواهد تا دسترسی این سازمان به مناطقی را که نیازمندان در آنها حضور دارند تسهیل کنند.