سالگرد تولد «پوشکین» در سراسر جهان

به گزارش خبرگزاري فارس، اين روزها و در سطح جهان و به واسطه فعاليت سازمانهاي فرهنگي و سياسي روسيه سالگرد تولد الكساندر پوشكين شاعر برجسته روس در حال برگزاري است.
بغداد، مسکو، اسکندریه و دیگر شهرهای جهان ساهد مراسم متنوعی پس از گذشت ۲۱۲ از تولد شاعر نوگرای قرن ۱۹ روسیه است که در اکثر این شهرها تندیس و یادبودی از او نصب شده است.
در همین حال اداره فرهنگی شهر مسکو نیز مراسمی را به این منظور با حضور نمایندگان ۳۰ کشور جهان در میدان پوشکین این شهر برگزار کرد که در جریان آن شعرای روس و غیرروس شعرخوانی کردند.
در همین حال دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه نیز در مراسم انستیتو زبان روسی پوشکین در مسکو حاضر شد و با نمایندگان مراکز فرهنگی و علمی روسی دیدار کرد و گفت: ما به دنبال تقویت زبان روسی در جهان هستیم و روز تولد پوشکین روز ملی زبان روسی اعلام می‌شود.

الکساندر سرگیویچ پوشکین شاعر و نویسنده روسی سبک رومانتیسیسم است که در ۶ ژوئن ۱۷۹۹ در شهر مسکو چشم به جهان گشود و در ۱۰ فوریه ۱۸۳۷ در سن‌پترزبورگ درگذشت؛ وی بنیان‌گذار ادبیات روسی مدرن به حساب می‌آید و برخی او را بزرگ‌ترین شاعر زبان روسی می‌دانند. پدر پوشکین از خانواده‌های اصیل روسی بود و مادرش نوه یک برده اتیوپیایی و پسرخوانده تزار پتر کبیر بود که بعدها به مقام‌های بالایی دست یافته بود.
پوشکین اولین اشعار خود را در پانزده سالگی منتشر کرد؛ وی به خاطر سخنرانی‌های انتقادی‌اش در حمایت از اصلاحات اجتماعی مجبور به ترک پایتخت شد.
از آثار وی می‌توان به «روسلان و لودمیلا»(۱۸۲۰)، «زندانی قفقاز»(۱۸۲۱)، «بوریس گودونوف»(۱۸۲۵)، «داستان مرغ طلایی»(۱۸۳۴)، «دختر سروان»(۱۸۳۶) و شوالیه خسیس(۱۸۳۰) اشاره کرد.
گفته می‌شود پوشکین به ادبیات شرقی علاقه بسیاری داشته و از فرهنگ تاسلامی تاثیر بسیاری پذیرفته است به گونه‌ای که قصیده «پیامبر» و قصاید نه‌گانه «برداشت‌هایی از قرآن» را در همین راستا سرود که برخی منتقدان ادبی آنها را از مهمترین اشعار او می‌دانند.
منتقدان ادبي معتقدند قصايد نهگانه برداشتهايي از قرآن از تاثير معجزه پيامبر گرامي اسلام(ص) و زندگي آن حضرت بر زندگي پوشكين سخن ميگويد.