تکفیری‌ها یک خانواده «شَبَکی» را ربودند

به گزارش افکارنیوز، پایگاه عراقی «السومریه نیوز» اعلام کرد: رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر عراق روز یکشنبه اعلام کرد که عناصر تروریستی داعش ۵ نفر از یک خانواده کُرد از فرقه شَبَک‌ها در موصل را ربودند.

سلامه الخفاجی به السومریه نیوز گفته که " عناصر تروریستی داعش روز گذشته یک خانواده کُرد شَبَکی متشکل از پدر و بردار و سه فرزند وی را در منطقه یونس نبی در موصل را ربودند ".

وی در ادامه افزود: تروریست های تکفیری همچنین هزاران حیوان و چارپایان را از محله های این فرقه از کردها به سرقت بردند و در میان ساکنان موصل به صورت مجانی پخش کردند.

اقلیت های شَبَک جمعه گذشته از دولت اقلیم کردستان عراق خواست تا هزار جوان شَبَکی را به سلاح تجهیز کند تا بتوانند در مقابل عناصر تروریستی از روستاها و مناطق خود دفاع کنند.

این در حالی است که مسئولان اقلیم کردستان عراق بارها اعلام کردند که نیروهای پیشمرگه از همه کردها در مقابل تروریست های داعش حمایت می کند.

شَبَک‌ها، جمعیت مذهبىِ است که در دهها روستاى شرق موصل زندگى مى‌کنند. در سال ۱۹۲۵ شمار آنها حدود ۱۰۰۰۰ نفر برآورد مى‌شد؛ در سرشمارى سال ۱۹۶۰ عراق، شمار آنها ۱۵۰۰۰ نفر بود که در ۳۵ روستا ساکن بودند. برآوردهاى اخیر بسیار بیشتر است.

شَبَک ها عموما خود را کُرد مى‌دانند، ولى از دهه ۱۹۷۰ در معرض تلاش‌هاى هماهنگى براى عرب‌سازى قرار گرفته‌اند که به تخریب حدود ۲۰ روستاى شبک در سال ۱۹۸۸ منتهى شد. زبانى که با آن آیین‌هاى مذهبى و نمازهاى خود را انجام مى‌دهند، ترکى است. بیشتر شبک ها به چند زبان سخن مى‌گویند و همین موجب ادعاهایى شده که آنها در واقع ترکمان یا کرد زبان و حتى عرب زبان‌اند؛ ولى زبان مادرى‌شان یا دست کم زبان مادرى بیشترشان گویشى از شاخه گورانىِ زبان‌هاى ایرانى است و مذهب آنها پیوند نزدیکى با مذهب علویان دارد.

قتل شیعیان و دیگر اقلیتهای نینوا به دست داعش

یک روزنامه عراقی با اشاره به جنایتهای داعش در استان نینوا، تأکید کرد که عناصر این گروه تروریستی ده ها تن از اقلیتهای ساکن این استان از جمله شیعیان، مسیحیان، شبک و ایزدی ها را به قتل رسانده اند.

روزنامه " الصباح " تأکید کرد که عناصر داعش که از حمایت گسترده خارجی برخوردارند، در حمله به شهر موصل در استان نینوا، علاوه بر غارت اموال و دارایی ها، جنایتهای بسیاری را علیه اقلیتها مرتکب شدند.

بر اساس این گزارش عناصر داعش، قاتلان و قاچاقچیانی را که در زندانهای استان نینوا محبوس بودند، فراری دادند.

" حینن القدو " دبیرکل تجمع دموکراتیک " شبک " گفت: عناصر داعش در حال کشتار جمعی مسیحیان، ایزدی ها، شیعیان، ترکمان و دیگر اقلیتها به ویژه در دشت نینوا هستند.

القدو از دولت عراق خواست که ساکنان تلعفر را مسلح کند و تروریستها را با هواپیما هدف قرار دهد.

وی افزود: تروریستها خودشان را به روستاهای محل زندگی شبکها رسانده اند و اکنون در حال سوزاندن منازل مردم و قتل وحشیانه آنان هستند و اقلیتهای دیگر استان نینوا نیز چنین وضعیتی دارند.