واکنش‌های جهانی به حملات اسرائیل علیه غزه

به گزارش افکارنیوز، تجاوزات کنونی رژیم صهیونیستی که از دوشنبه گذشته آغاز شده است، تاکنون به شهادت ۵۰ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ فلسطینی دیگر منجر شده است.

حملات مستمر رژیم صهیونیستی طی ۷۲ ساعت گذشته علاوه بر تلفات جانی در غزه، منجر به تلفات مالی و خسارت های مادی از جمله تخریب ده ها منزل مسکونی در غزه نیز شده است.

گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز در واکنش به تجاوزات صهیونیست ها، شهرک‌های اسرائیلی را هدف حملات موشکی خود قرار داده است.



واکنش آمریکا و اروپا

در پی این حملات گسترده رژیم صهیونیستی، کاخ سفید شب گذشته در بیانیه‌ای حملات راکتی گروه‌های مقاومت علیه اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

این واکنش آمریکا در حالی مطرح می‌شود که بر اساس بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی بیش از ۱۶۰ هدف در غزه طی شب گذشته، هدف حملات اسرائیلی قرار گرفته است.

همچنین ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس نیز حملات راکتی به اسرائیل را محکوم کرد و گفت که عمیقا نگران افزایش خشونت‌ها در اسرائیل و غزه است.

وی بدون اینکه از حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین و کشته شدن ده‌ها نفر از ساکنان غزه سخنی بگوید از حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی خواست تا حملات راکتی خود علیه اسرائیل را متوقف کنند.

هیگ گفت: اسرائیلی‌ها حق دارند بدون ترس مداوم از نداشتن امنیت زندگی کنند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز سه شنبه درمورد خشونت‌های اخیر در غزه اعلام کرد از همه طرف‌ها می‌خواهد خویشتنداری کنند.

«رومن نادال» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در نشستی خبری با اشاره به قرارداد آتش‌بس منعقده پس از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در نوامبر سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که «تمامی اقدامات لازم برای اجرای قرارداد سال ۲۰۱۲ و در نتیجه آن برقراری آتش‌بس باید صورت گیرد. ما از جریان خشونت‌های جاری که به نفع هیچکس نیست و خطر ایجاد اوضاع غیرقابل کنترل را در پیش دارد، نگران هستیم.»

وی افزود: «ما مخالفت کامل خود را با هر نوع و شکل از خشونت اعلام کرده و از طرفین می‌خواهیم که خویشتندار باشند.»

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از طرفین درگیر در نوار غزه خواست تا با پایان دادن به درگیری‌ها اعلام آتش‌بس کنند.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، بان کی مون، ‌دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت غزه گفت: من به شدت نسبت به افزایش روز افزون قربانیان درگیری‌های غزه نگران هستم و اعلام می‌کنم که این درگیری‌ها باید هرچه سریعتر متوقف شود.

بان کی مون همچنین نسبت به ادامه حملات موشکی در نوار غزه ابراز نگرانی کرده و تاکید کرد: من از دو طرف می‌خواهم که با تلاش‌های دولت مصر برای رسیدن به توافق در خصوص اعلام آتش‌بس همکاری کنند.



واکنش اتحادیه اروپا و عرب

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از ۲ طرف درگیر در ناآرامی‌های غزه، خواستار تلاش برای اجرای آتش بس در منطقه شد.

اتحادیه اروپا با محکوم کردن «اسرائیل» و غزه به دلیل ناآرامی، خواستار برقراری آتش‌بس شد.

این اتحادیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از اقدامات فلسطینیان هم زمان حمله هوایی رژیم صهیوستی که به ناآرامی شدید در منطقه و کشتار به خصوص کشته شدن شماری از کودکان منجر شده بود را محکوم کرد و از هر ۲ طرف خواست تا تمامی تلاش خود را برای تحقق آتش‌بس به کار گیرند.

دبیرکل اتحادیه عرب «اقدام خطرناک اسرائیل» برای تشدید تنش را محکوم کرد و درباره پیامدهای انسانی در غزه هشدار داد.

وی گفت: «ادامه حملات اسرائیل به غیر نظامیان فلسطین نقض جدی حقوق بشر دوستانه بین المللی، کنوانسیون های ژنو و قطعنامه های بین الملل درباره فلسطین اشغالی است.»

«نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب برگزاری نشست فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور توقف تجاوز اسراییل به غزه را خواستار شد.

العربی در همین حال درباره پیامدهای ناشی از وخامت اوضاع بشری برای ساکنان غزه همزمان با ادامه جنایات صهیونیست ها هشدار داد.



واکنش کشورهای آفریقایی

الجزایر روز سه شنبه گذشته «‌ سکوت» جامعه بین المللی را در قبال حملات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از الجزیره، وزارت امور خارجه الجزایر در بیانیه ای اعلام کرد: «اگر جامعه بین المللی این چنین سکوت نمی کرد، حملات شدید اسرائیل به این سطح از ارعاب علیه فلسطینیان و اعمال محدودیت ها بر آزادی های اساسی آنها نمی رسید. این سکوت، نیروهای اشغالگر اسرائیلی را تشویق می کند به سیاست جنایتکارانه، توسعه طلبانه و مستبدانه خود پافشاری کنند».

وزارت امور خارجه الجزایر خاطر نشان کرد این حملات جدید «برگی دیگر از بی عدالتی، ظلم و ستم و قتل» علیه فلسطینیان است.

تونس نیز به شدت حملات نظامی اشغالگران اسرائیلی به غزه را محکوم کرده و آن را غیر قابل توجیه دانسته و توقف فوری آن را خواستار شد.

وزارت امور خارجه تونس با صدور بیانه‌ای اعلام کرد: «به شدت حملات نظامی اسرائیل به غزه را که تا کنون شهادت و زخمی شدن تعدادی از غیرنظامیان فلسطینی را به دنبال داشته است، محکوم می‌کنیم».

در این بیانیه آمده است: «تونس بار دیگر همبستگی خود را با ملت برادر فلسطین اعلام کرده و تمام نهادهای بین‌المللی و نیز شورای امنیت را به مسئولیت پذیری در قبال حملات اسرائیل به غزه فراخوانده و از آنان می‌خواهد با اتخاذ اقدامی فوری، اسرائیل را به توقف فوری و کامل این حملات غیر قابل توجیه فراخوانند».


واکنش‌های منطقه‌ای

وزارت خارجه قطر در بیانیه ای در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، حملات اخیر این رژیم به نوار غزه و شهادت شمار زیادی از فلسطینیان بی گناه را محکوم کرد.

در این بیانیه تأکید شده است: دولت قطر به شدت این تجاوزات مستمر اسرائیل را محکوم می کند و از جامعه بین المللی می خواهد تا برای جلوگیری از ادامه تجاوزگری های رژیم صهیونیستی علیه ملت بی گناه فلسطین و رفع محاصره نوار غزه اقدام سریع و جدی انجام دهند.

دولت مصر نیز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه مصر حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه را که به کشته و زخمی شدن دهها نفر منجر شده است محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه مصر سه‌شنبه در کنفرانس خبری گفت: مصر بار دیگر اشکال مختلف خشونت را که به کشته شدن شهروندان دو طرف منجر می شود رد و محکوم می‌کند.

ترکیه نیز روز سه شنبه از رژیم صهیونیستی خواست حملات علیه نوار غزه را فوری متوقف کند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: «ما از اسرائیل می خواهیم حملات خود را به نوار غزه فوری متوقف کند».

وزارت امور خارجه ترکیه از جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد خواست مداخله کند و به اسرائیل هشدار داد سیاست «مجازات جمعی» را کنار بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تشدید حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه و شهادت ۹ تن از فلسطینیان و مجروح شدن جمع زیادی از ساکنان بی‌دفاع این مناطق را به شدت محکوم کرد.

مرضیه افخم تاکید کرد: بی تردید تجاوزات وحشیانه و کشتار مردم بی‌گناه که به بهانه واهی ربایش سه شهرک‌نشین رژیم صهیونیستی آغاز شده و بیش از دو هفته استمرار دارد و شهادت نوجوان فلسطینی که تکرار صحنه‌های جنایات تروریست‌ها در سوریه و عراق را تداعی می‌کند، حاکی از ناتوانی و عجز آن رژیم در برابر مقاومت مردم قهرمان فلسطین است.

دولت اردن نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای حملات اخیر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به باریکه غزه را به شدت محکوم کرد. اردن در بیانیه خود خواستار توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی به غزه شد.

در حالی که بیشتر کشورهای منطقه حملات رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کردند، پادشاه عربستان سعودی بدون هیچ گونه موضعگیری در قبال تحولات غزه، از محکومیت این تجاوزات اشغالگران خودداری کرد.

" نجیب میقاتی " نخست وزیر سابق لبنان نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای تهاجم جدید رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کرد و آن را " مرحله دیگری از طرح دشمن برای پایان دادن به آرمان فلسطین از طریق سیاسی و نظامی " دانست.

میقاتی گفت: توسل به شیوه‌های جنایتکارانه از سوی اسراییل عجیب نیست. ما بارها چنین تجربه‌ای را در لبنان درک کرده‌ایم. اما آنچه بیش از هر چیزی در این شرایط عجیب به نظر می‌رسد سکوت بین المللی در مقابل آنچه روی می‌دهد است.

وزارت خارجه سوریه از شورای امنیت و جامعه جهانی درخواست کرد جلوی تجاوزگری های رژیم صهیونیستی که نه تنها صلح منطقه بلکه صلح جهانی را تهدید می کند بگیرند.

دمشق همچنین سکوت توجیه ناپذیر شورای امنیت و اتحادیه عرب در قبال این جنایت ها محکوم می کند.