چرا هیگ از سمت خود استعفا داد؟

به گزارش افکارنیوز، در واپسین ساعات روز دوشنبه، خبر استعفای «ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه انگلستان صدر رسانه‌های جهانی را به خود اختصاص داد.

هیگ، وزیر امور خارجه انگلستان و یکی از رهبران بلندپایه حزب محافظه‌کار، با انتشار پیامی کوتاه در حساب توئیتر خود اعلام کرد که همواره علاقمند به فعالیت در حوزه‌ای غیر از سیاست بوده و فکر می‌کند اکنون زمان آن فرا رسیده است.

البته ویلیام هیگ هم‌اکنون نمایندگی مجلس عوام انگلستان را نیز بعهده دارد و پذیرفته است تا پایان این دوره با سمت ریاست مجلس عوام به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اما تاکید کرده است که برای انتخابات پارلمانی که در سال آینده برگزار می‌شود کاندیدا نخواهد شد.

با پایان این دوراز فعالیت مجلس عوام انگلستان در ۲۰۱۵، طول عمر نمایندگی هیگ در پارلمان به ۲۶سال می‌رسد و ۲۰ سال فعالیت در کابینه انگلستان نیز وی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های عرصه سیاست بریتانیا مطرح می‌کند.

هیگ در آخرین سخنانی که به عنوان وزیر خارجه انگلستان داشته است توازن میان تجربه و حضور نیروهای جوان را لازمه موفقیت دانسته و گفته است که در سال گذشته تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در انتخابات آتی پارلمان را با «کامرون» نخست وزیر انگلستان مطرح کرده است.

تحلیل‌گران استعفای ویلیام هیگ را در راستای تغییرات گسترده‌ای که اخیرا در کابینه انگلستان صورت پذیرفته است تحلیل می‌کنند.

ماجرای تحولات کابینه به انتقاداتی باز می‌گردد که طی چند سال اخیر در مورد رویکرد کامرون در انتخاب اعضای کابینه مطرح شده است. عده زیادی معتقدند کامرون کابینه را با ترکیبی از مردان کهنه‌کار سیاست چیده است و فضایی برای فعالیت زنان و نیروهای جوان‌تر قرار نداده است.

این انتقادات آقای نخست وزیر را بر آن داشته است که به پاس قدردانی از جوانان و زنانی که در انتخابات شرکت می‌کنند و از حزب محافظه‌کار حمایت می‌نمایند، کابینه خود را متحول کند.

واکنش‌های حزب مقابل(‌حزب کارگر) به این تحولات نیز بسیار جالب توجه است. حزب کارگر از این تحولات با عنوان «قربانی کردن حامیان اعتدال» یاد می‌کند.

پیش از وزیر خارجه، عده دیگری از اعضای کابینه و مقامات دولت نیز از سمت خود استعفا کرده و یا به درخواست نخست وزیر برکنار شده‌اند. از آن جمله می‌توان به «دیوید ویلتز» فرماندار ولز، «دامیان گرین» وزیر علوم، «نیک هرد» دادستان کل، «الن دونکن» وزیر نیرو و تامین انرژی و «باب کرسلیک» رئیس سازمان خدمات اجتماعی اشاره کرد.

میانگین سنی افراد حاضر در دولت که از سمت‌های خود برکنار شده یا استعفا داده‌اند، ۶۰ سال است.

دیوید کامرون در راستای سیاست تجدید قوای کابینه، استعفای این سیاستمدار کهنه‌کار انگلیسی را پذیرفته و در سخنانی که برای قدردانی از وی ایراد کرده، هیگ را نور درخشان حزب محافظه‌کار و کابینه خوانده که نه تنها وزیر امور خارجه بی‌نظیری برای بریتانیا بوده، بلکه از نزردیک‌ترین مشاوران شخصی وی نیز محسوب می‌شده است.

با تایید خبر استعفای ویلیام هیگ، «فیلیپ هاموند» وزیر سابق دفاع به‌عنوان جانشین وی معرفی شد.

استعفای وزیر خارجه انگلستان در شرایطی که ایران در اوج مذاکرات هستهای خود با گروه ۵+۱ قرار دارد، از اهمیت ویژهای برای ایران برخوردار است. ویلیام هیگ دو روز پیش برای بررسی وضعیت مذاکرات و شرکت در نشستهای دو جانبه و چندجانبه با ایران و وزاری خارجه سایر کشورها به وین سفر کرده بود. تغییر وزیر خارجه انگلیس میتواند ترکیب تیم مذاکرهکننده انگلستان و یا رویکرد کلی آن را دستخوش تحولات چندی کند.