موشکی‌که هواپیمای مالزیایی را سرنگون کرد + عکس

به گزارش افکارنیوز، شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: هواپیمای مالزیایی که بر فراز اوکراین در حال پرواز بود با دویست و نود و پنج سرنشین، سرنگون شد. به گفته یکی از مقامات آمریکایی، این هواپیما در ارتفاع سی و سه هزار پایی با سرعت بیش از پانصد مایل در ساعت پرواز می کرد که هدف اصابت یک موشک زمین به هوا قرار گرفت. وزیر امورخارجه اوکراین، جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین را در این قضیه مقصر دانسته و گفته است آنها از موشک ساخت روسیه برای سرنگون کردن هواپیمای ۷۷۷ استفاده کردند. تاکنون، هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است. سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، سخن گفتن از مداخله روسیه در این ماجرا، حماقت است.

تام فورمن تحلیلگر نظامی شبکه در این خصوص گفت: «باید این سوال را مدنظر داشت که چه نوع موشکی می تواند هواپیمایی را هدف قرار بدهد که در ارتفاع سی و سه هزار پایی با سرعت بیش از پانصد مایل در ساعت می تواند هدف قرار بدهد. چند موشک می توانند این کار را انجام بدهند. اما با بررسی دقیق این مسئله، نام یک نوع موشک به چشم می خورد که بیشترین توجه را به خودش جلب کرده است. این هواپیما از آمستردام پایتخت هلند عازم کوالالامپور پایتخت مالزی بود. این هواپیما در نقطه ای بر فراز اوکراین هدف موشک قرار گرفت که سه و یک مایل با مرز روسیه و اوکراین فاصله داشت.

با موشکهای دوش پرتاب نمی توان چنین کاری انجام داد. برای شلیک چنین موشکی به یک سامانه موشکی شبیه سامانه موسوم به بوکBUK نیاز است که بسیار پیشرفته است. چهار نفر این سامانه را هدایت می کنند. سکوی پرتاب این موشک سیار است و می توان آن را در مدت پنج دقیقه برای شلیک آماده کرد. این موشک می تواند هدف مدنظرش را درحدود بیست ثانیه شناسایی کند و هدف قرار بدهد و پس از انجام دادن کارش، محل خودش را تغییر بدهد و برود. سامانه موشکی برای رسیدن به چنین ارتفاعی برای هدف قرار دادن این هواپیما، باید بسیار قوی باشد. طول موشک های بوک، حدود شانزده اینچ است. وزن آن حدود یک هزار و پانصد پوند معادل هفتصد و پنجاه کیلوگرم است. وزن کلاهک این موشک یکصد و پنجاه و چهار پوند معادل حدود هفتاد و هشت کیلوگرم است که موادی با قابلیت انفجاری بسیار بسیار بالا در آن قرار گرفته است. این موشک، هدایت شونده است. این موشک برای منهدم کردن هدفش لازم نیست به هدف برخورد کند بلکه وقتی چنین توان انفجاری دارد با قرارگرفتن در نزدیک هدف نیز کار خودش را انجام می دهد.

سرعت حرکت این موشک بسیار حائز اهمیت است. سرعت حرکت آن به دو هزار و ششصد و هشتاد و چهار مایل در ساعت می رسد که سه برابر سرعت حرکت صوت است. هواپیمای مالزیایی سقوط کرده با سرعت پانصد و شصت مایل در ساعت حرکت می کرد. مقایسه سرعت موشک و این هواپیما نشان می دهد که می توان چنین موشکی را از فاصله سی مایلی شلیک کرد و پس از چهل ثانیه این موشک به هدفش برسد. باتوجه به سرعت بالای این موشک و اندازه آن، خلبان و سرنشینان این هواپیما، اصلا متوجه نزدیک شدن چنین چیزی به سمتشان نمی شوند.