منابع آگاه بازار نفت فاش کردند پیش از برگزاری نشست اخیر اوپک در وین مقام های ارشد انرژی عربستان و آمریکا مذاکرات و رایزنی های سری و مخفیانه ای در خصوص وضعیت بازار جهانی نفت داشته اند.منابع آگاه افزودند در مذاکرات خصوصی مقامهای عربستان و آمریکا دو طرف به توافق رسیدند تا در برابر افزایش تولید نفت سنگین و شور عربستان آمریکا با استفاده از ذخایر استراتژیک انرژی خود تقاضای جهانی برای نفت سبک را تامین کند.نشست اخیر اوپک بدون دستیابی به نتیجه ای مشخص در خصوص سیاست های تولید به پایان رسید.

به گزارش حیات، این برای نخستین بار از سال ۲۰۰۰ میلادی بود که این نشست به علت اختلافات عربستان و ایران بدون نتیجه ای مشخص در خصوص سیاست های تولید به پایان رسیده است. بر اساس توافق صورت گرفته بین عربستان و آمریکا، آمریکا باید بخشی از ذخایر استراتژیک نفت سبک خود را به پالایشگاههای اروپایی منتقل کند.

کاهش شدید تولید نفت لیبی موجب کاهش تولید نفت سبک در بازارهای جهانی شده است. در مقابل این اقدام آمریکا عربستان نیز متعهد شده تا میزان تولید نفت سنگین و شور خود را در بازارهای جهانی افزایش دهد و بخش زیادی از نفت تولیدی خود را به آمریکا بفروشد. چهار مقام آگاه و نزدیک به مذاکرات عربستان و آمریکا صحت این خبر را تایید کرده اند. مذاکرات اخیر عربستان و آمریکا و توافق دو کشور در خصوص سواپ نفت سبک و سنگین نزدیکی روابط نفتی ریاض و واشنگتن را در دولت اوباما به خوبی نشان می دهد.

رسیدن قیمت هر گالن بنزین به ۴ دلار در بازار آمریکا اوباما را که برای انتخابات سال ۲۰۱۲ آماده می شود با دردسرهای تازه ای روبرو کرده است. عربستان نیز به شدت نگران افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه و تاثیر منفی آن بر رشد و رونق اقتصادی جهان است.
منابع آگاه همچنین از فشارهای آمریکا بر عربستان برای افزایش تولید نفت اوپک خبر می دهند. یک مقام رسمی آمریکا نیز گفت واشنگتن به شرطی حاضر به فروش نفت سبک خود به پالایشگاههای اروپایی شده که عربستان تولید نفت سنگین خود را افزایش دهد. مقام های آگاه اعلام کردند یک ماه پیش هیاتی از مقامهای ارشد آمریکا با علی النعیمی مذاکرات سخت و طاقت فرسایی داشته اند.
مقامهای آمریکایی در این نشست آمادگی واشنگتن را برای عرضه نفت سبک مورد نیاز پالایشگاههای اروپا به مقامهای عربستان اعلام کرده اند.عبدالله البدری دبیر کل اوپک در واکنش به فشار سازمان بین المللی انرژی برای افزایش تولید اوپک تاکید کرد ذخایر استراتژیک انرژی کشورهای صنعتی نباید به عنوان سلاح در برابر اوپک مورد استفاده قرار گیرد . ما به هیچ وجه در امور سازمان بین المللی انرژی دخالت نمی کنیم و از آنها نیز می خواهیم در امور اوپک دخالت نکنند.