استعفای مک کریستال در اردوگاه غرب بحران ایجاد کرد

فداحسين مالكي سفير جمهوري اسلامي ايران در كابل امروز جمعه در گفتوگويي با شبكه خبر به تشريح عملكرد دولت آمريكا و انگليس در افغانستان، چشمانداز آينده افغانستان و ... پرداخت.

* استعفای مک کریستال در اردوگاه غرب بحران ایجاد کرد

سفیر ایران در خصوص عوامل موثر در بحران افغانستان به عملکرد کشورهای غربی و از جمله آمریکا در این کشور اشاره کرد و گفت: این کشورها نخواستند از ظرفیت بالای منطقه و کشورهای همسایه استفاده کنند.
وی موقعیت سوق الجیشی افغانستان را مورد اشاره قرار داد و افزود: ایران، چین، پاکستان و روسیه ظرفیت‌هایی هستند که هر کدام می‌توانند طراح یک جریان در منطقه باشند که منطقه ثبات یافته و به سمت آرامش حرکت کند.
مالکی درباره استعفای مک کریستال فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اظهار داشت: استعفای مک کریستال یک بحران در اردوگاه غرب و همچنین در افغانستان، منطقه و کشورهای غربی به وجود آورد.
وی اضافه کرد: مک کریستال بر این باور بود که می‌توان راهکارهای سیاسی را همراه با راهکارهای نظامی در افغانستان مورد استفاده قرار داد که این مسئله مورد توجه برخی از افراطیان کاخ سفید نبود.
سفیر ایران ادامه داد: مک کریستال از روزهای اول با اختیارات آمد ولی هالبروک و همچنین سفیر آمریکا در افغانستان نقطه نظرات خاص خود را داشتند که جمع کردن این نقطه نظرات برای یک فرمانده نظامی بسیار سخت بود.

* پترائوس خارج از تخصص خود حرکت نکند

وی درباره انتصاب پترائوس به جای مک کریستال با اشاره به نگاه متفاوت پترائوس با مک کریستال، خاطرنشان کرد: پترائوس استراتژی خاصی را دنبال می‌کند که این استراتژی باعثبحران در منطقه می‌شود و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.
مالکی با یادآوری این نکته که پترائوس یک فرد است، گفت: او نمی‌تواند نگاه و استراتژی خود را به مردم و منطقه تحمیل کند.
وی با اشاره به اظهارات پترائوس درباره ایران به وی توصیه کرد که در خارج از تخصص خود حرکت نکند.
سفیر ایران درباره چشم‌انداز آینده تحولات افغانستان نیز اظهار داشت: چند برنامه مهم در پیش رو قرار دارد که اگر توسط دولت افغانستان به خوبی مدیریت شود و اگر بگذارند که این دولت ابتکار عمل را به خرج دهد، چشم‌انداز خوبی را می‌توان برای آینده این کشور طراحی کرد.
مالکی کنفرانس کابل را از جمله این موارد عنوان کرد و گفت: این کنفرانس که دارای ماهیت اقتصادی و فرهنگی است از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار می‌باشد. دولت افغانستان با همکاری سازمان ملل بانی برگزاری این کنفرانس هستند و تا به حال کمیته‌های خوبی نیز تشکیل شده است.
وی در عین حال یادآور شد: البته نگرانی‌هایی درباره دخالت‌های برخی کشورهایی که به دنبال منافع خود هستند، وجود دارد.
سفیر ایران به انتخابات پارلمان افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: این انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند در ساختار این کشور تحول اساسی ایجاد کند.
سفیر ایران به اختلافات موجود در هیئت حاکمه آمریکا درباره آینده افغانستان اشاره کرد و افزود: ما شاهد سیاست واحدی توسط آمریکایی‌ها در افغانستان نیستیم.
وی با اشاره به برخی از کشورهای غربی که در حال خارج کردن نیروهای خود از افغانستان هستند و یا تهدید به خارج کردن نیروهایشان کرده‌اند، اظهار داشت: افغانستان در حال حاضر دارای دولت، قانون اساسی و مجلس است و همه ارکان قانونی در این کشور حاکم می‌باشد و مدعی هستند که قادر به اداره بخش‌های مختلف کشور می‌باشند.
مالکی ارتش و پلیس افغانستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه علی‌رغم تعهدات برخی کشورهای غربی آنها امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار پلیس و ارتش افغانستان قرار نمی‌دهند.
وی در بخشی از سخنان خود به ارتباط برخی از کشورهای غربی و سازمان‌های امنیتی آنها با گروه‌های افراطی در منطقه اشاره کرد و گفت که آمریکایی‌ها استراتژی واحدی را تاکنون در افغانستان تعقیب نکرده‌اند.

* ناراحتی مردم افغانستان از عملکرد انگلیس

سفیر ایران در افغانستان درباره اظهارات اخیر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان ظرف پنج سال آینده، با بیان اینکه متاسفانه انگلیسی‌ها در افغانستان خیلی بد عمل کردند، گفت: مردم افغانستان از عملکرد انگلیس به شدت ناراحتند و برخی از کشورهای غربی نیز از عملکرد انگلستان در افغانستان ابراز ناراحتی کرده‌اند.
وی ادامه داد: براساس مصوبه سازمان ملل انگلستان مسئولیت مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را عهده‌دار بود، اما بعد از ۸ سال شاهدیم که تولید این مواد ۴۰ برابر افزایش یافته است.
به گفته مالکی رشد تولید و قاچاق مواد مخدر و همچنین گسترش تروریسم و افراط گرایی در مناطقی که انگلیسی‌ها مستقر بوده‌اند، روند رو به گسترشی را داشته است.

* دست‌های خارجی در برگزاری تظاهرات در مقابل سفارت ایران

وی در این گفت‌وگو درباره تظاهراتی که در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که دست‌ها و عوامل غربی در برگزاری این تظاهرات دخالت مستقیم داشتند.
مالکی گفت: در جمع‌بندی انجام شده در کابل و تهران و همچنین بررسی‌های مقامات افغان، وجود دست‌های خارجی در این زمینه کاملا مشهود بود که شناسایی شده و به دولت افغانستان معرفی شدند.
سفیر ایران در کابل با بیان اینکه ما شاهد نقش مردم افغانستان در برگزاری این تظاهرات نبودیم، اظهار داشت: این سناریو توسط غربی‌ها تنظیم و یکسری افراد را بدین منظور در مقابل سفارت گرد آوردند.
وي گفت: ما مردم و دولت افغانستان را از اين اقدام مبرا ميدانيم