نصرالله: طرح «داعش» محکوم به شکست است

به گزارش افکارنیوز، روزنامه لبنانی السفیر در نسخه امروز خود به بازخوانی مواضع اخیر «سید حسن نصر الله» دبیر کل حزب الله در دیدار با «ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست‌ ترقی‌خواه و «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده» پرداخت و تاکید کرد که دبیر کل مقاومت اسلامی قابلیتی برای تداوم حیات گروهک تروریستی «داعش» متصور نیست و تاکید می‌کند که این طرح دیر یا زود محکوم به شکست است.

«عماد مرمل» با انتشار یادداشتی در روزنامه السفیر به بازخوانی مواضع سید حسن نصر الله پرداخت و نوشت: گرچه گروهک‌‌های تروریستی و در رأس آنها «داعش» توانست به داخل خاک لبنان نفوذ کرده و به اجرای عملیات تروریستی بپردازد، ولی سید نصر الله معتقد است که این گروهک فاقد پایگاه مردمی حقیقی در لبنان است و اینکه طرح داعش، فاقد دیدگاه و افق و قابلیت تداوم حیات در بلند مدت را ندارد، حتی اگر سرنگونی آن مدتی به طول انجامد.

بر اساس این گزارش، دبیر کل حزب الله لبنان معتقد است که تجربه‌ها و حقایق نشان می‌دهد که «داعش» نمی‌تواند امارتی را در عراق تأسیس کند و حتی برادران اهل سنت نیز قبول نمی‌کنند که این گروهک بر آنها حکمرانی کند.

نویسنده با اشاره به تحولات منطقه از عراق و سوریه گرفته تا منطقه عرسال لبنان و جنگ دشمن صهیونیستی علیه غزه، می‌نویسد: با وجود فشارهای مرتبط با همه این پرونده‌های متلهب بر حزب الله ولی به نظر می‌رسد که دبیر کل آن از روند کلی این تحولات نگران نیست و نسبت به آینده مطمئن است.

نصر الله معتقد است که برخی‌ها همچنان بر بزرگ جلوه دادن شمار شهدای حزب الله در تحولات اخیر سوریه بویژه در ارتفاعات «القلمون» و منطقه «سلسله شرقی» پافشاری می‌کنند. این در حالی است که حزب الله نام هیچ شهیدی را مخفی نگه نمی‌دارد بلکه به جانفشانی‌هایی که تقدیم می‌کند افتخار می‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: ‌ سید حسن نصر الله آگاهی کاملی از ترکیب گروه‌های تکفیری از جمله داعش و شیوه تفکر آنها دارد و توضیحات مفصلی درباره این موضوع برای دیدار کنندگانش از جمله ولید جنبلاط رئیس حزب دروزی سوسیالست ترقی‌خواه بیان کرده است. جنبلاط پس از شنیدن آن توضیحات نسبت به خطرات پدیده تندروی فرا مرزی کاملا متقاعد شد.

بر اساس این آگاهی، نصر الله از قبل، درگیری بین کردهای عراق و داعش را پیش بینی کرده است. این امر بر اساس حقایقی است که نشان می‌دهد که گروهک داعش که به دنبال تداوم حیات است، سعی در تنفس از طریق شش‌های کردهای عراق است.

به نظر می‌رسد که دبیر کل حزب الله از کوچاندن مسیحیان موصل متاثر شده است و ضمن بیان همدردی با آنها تاکید می‌کند که پرونده حضور آنها در منطقه دغدغه‌ای اساسی به شمار می‌رود.

سید حسن نصر الله تاکید کرد که شخصاً اوضاع مسیحیان مناطق «معلولا» و «قارة» سوریه را پیگیری کرده و بر موضوع بازگشت آنها به مناطق زندگی‌شان و ارائه کمک‌های ممکن به آنها اصرار و پافشاری داشته است.

این موضوعات بخش عمده‌ای از دیدار سید حسن نصر الله و «سلمیان فرنجیه» رئیس جریان المرده را به خود اختصاص داده بود. هم اکنون فرنجیه در جلسات خصوصی خود تاکید می‌کند که تحولاتی که در سوریه و عراق علیه مسیحیان روی می‌دهند، باعثتغییر در رویکرد مسیحیان بویژه مسیحیان هوادار جریان ۱۴ مارس شده است.

این گزارش حاکی است که سید حسن نصر الله درباره پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان نیز همچنان به اصل حمایت از ژنرال «میشل عون» رئیس جریان ملی آزاد جهت تصدی سمت ریاست جمهوری متعهد است. نصرالله عزم خود را جزم کرده که تا زمانی که عون در صحنه حضور داشته باشد، این رویکرد را ادامه دهد و این امر همان موضوعی است که سید حسن الله در دیدار با جنبلاط به رئیس حزب دروزی سوسیالست ترقی‌خواه ابلاغ کرده است.

بر اساس این گزارش، ولید جنبلاط به سید حسن نصر الله گفت: حضرت سید.. اوضاع مسیحیان در منطقه ضعیف شده ست و امکان تشدید آن نیز وجود دارد. مسیحیان در لبنان در حال بستن چمدانها و مهاجرت از کشور هستند، دروزیها نیز چنین هستند. بنابراین بایستی رئیس جمهور هر چه سریعتر انتخاب شود تا از تشدید این اوضاع جلوگیری شود. که سید حسن نصر الله به میهمانش گفت: جناب ولید.. رئیس جمهور حاضر است.. او عماد عون است و ما روند حمایت از وی را ادامه میدهیم. به هر حال، سخن (تصمیم) تنها نزد من نیست، پیش ژنرال (عون) بروید و با وی به توافق برسید.