پشت پرده اقدام به ظاهر انسان دوستانه در عراق

گروه بین الملل، گزارشهای اولیه از عملیات نظامی صورت گرفته در عراق نشان می دهد غیر از عملیات های هدف قرار دادن مواضع داعش، از هر ۷۲ عملیات انجام شده برای رساندن مواد غذایی و آب به مردم محاصره شده در کوههای سنجار، ۶۳ درصد از آنها موفقیت آمیز بوده است.

به گزارشافکارنیوز، غیر از نیروهای ارتش عراق که از طریق هواپیماهای باربری نظامی به نقاط مورد نظر در منطقه سنجار رفته اند، از روز پنجشنبه گذشته تعدادی از هواپیماهای نظامی آمریکایی نیز محموله های غذایی را برای مردم این منطقه برده اند. هنوز آماری از میزان خسارات زده شده به مواضع داعش از طریق نیروهای ارتش آمریکا وجود ندارد اما به نظر می رسد عملیات امداد رسانی به مردم تحت محاصره با همکاری ارتش عراق نتایج مطلوبی داشته است.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگارانی که او را در سفر به هندوستان همراهی کرده بودند، با اشاره به کار گذاشته شدن تعدادی GPS در محموله های پرتاب شده برای مردم، اعلام کرد که این اطلاعات به همراه اطلاعات دیگری که از منابع مختلف در منطقه به دست ارتش آمریکا رسیده، از هر ۷۲ مورد ۶۳ مورد درست به دست کسانی رسیده که باید این محموله ها را دریافت می کردند.

پنتاگون پنجشنبه شب اعلام کرد که دو هواپیمای C۱۷ و C۱۳۰ محموله های غذایی و کمک های انساندوستانه را به سمت محل های مورد هدف حمل کرده اند. این محموله ها شامل ۵۳۰۰ گالن آب آشامیدنی و ۸ هزار بسته مواد غذایی بوده است. این میزان مواد غذایی البته کفاف جمعیت ۴۰ هزارنفری که در میان کوهها گرفتار شده اند را نمی دهد اما به نظر می رسد ارتش عراق و همچنین نیروهای هوایی ایالات متحده به دنبال از سر گیری این پروازها در روزهای آینده نیز هستند.
این پروازها در صورتی که در روزهای آینده نیز ادامه پیدا کنند، این پیام را با خود به همراه خواهند داشت که ارتش آمریکا بر خلاف وعده ای که اوباما به دولت مالکی داده است، نمی تواند به درستی مواضع داعش را هدف قرار داده و راهی برای فرار مردم این منطقه از دست این نیروهای افراط گرا پیدا کند.

آمریکا با این حال مانور تبلیغاتی زیادی بر روی این عملیات نظامی داده است تا بتواند به طریقی اذهان را از ادامه یافتن جنگ غزه و کشتار کودکان بی گناه در فلسطین دور سازد. تاکنون ۳۰۰ کودک در عراق به دلیل گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست داده اند اما این از ابعاد جنایت جنگی رژیم صهیونیستی که باعثکشته شدن ۴۲۹ کودک در غزه شده است، کم نمی کند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط اداره بهداشت فلسطین ، تا زمان برقراری آتش بس ۷۲ یاعته میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت، ۱۶ درصد از کل تعدادکشته شدگان را کودکان تشکیل می دادند و البته ۴۰۰ هزار کودک دیگر در معرض خطرات ناشی از بمبارات غزه قرار دارند و یا اینکه مواد غذایی و همچنین داروی مناسب دریافت نمی کنند .