حقیقتی در مورد جنگ غزه که شما نمی دانید!
گروه بین الملل

- میدل ایست مانیتور می نویسد: درحالی که اسرائیل دستگاه های رسانه ای خود را مستقر کرده است تا به دنیا بگوید که این حق اسرائیل است تا از خود دفاع کند و با این استدلال به جنگ رفته است، باید کمی از حقایق و انگیزه های اسرائیل روشن شود.

به گزارشافکارنیوز؛ جنگ غزه شاید بیشتر از آنکه جنگ حاکمیت، تروریسم، مذهب و سیاست باشد جنگ انرژی است. آنچه که اسرائیل را به جنگ با حماس مشتاق کرده این است که این جناح مطلقا حاضر به توافق در زمینه انرژی که به موجب آن اسرائیل به میادین و منابع گازی غزه دست پیدا می کند، نیست. به یاد داشته باشید که طبق گفته ها اسرائیل از بحران انرژی رنج می برد درحالی که غزه دارای ثروت های میلیارد دلاری بهره برداری نشده است. بنابراین برای اسرائیل سخت است که این هدر رفت را تحمل کند!

همانطور که تاشا شهریاری پارسا می گوید: عملیات محافظت یک دولت استعماری به جنگ توسعه سرقت از منابع طبیعی فلسطیینی ها اختصاص یافته است.

چیزی که آنها در حقیقت به دنبال آن هستند رسیدن به ثروت های زیرزمینی فلسطینی هاست. آنچه که در نظر عموم اتفاق می افتد اقدامی برای حواس پرتی عمومی و مصون ماندن اسرائیل از مجازات کامل در جامعه جهانی بعد از سرقت بزرگ است.

تاشا شهریاری در اکولوجیست نوشت: پشت این عملیات گسترده، حجم انبوه اسرائیلی ها و تبلغیات گسترده آمریکایی ها برای توجیه این قتل عام، پشت هر کودکی که در غزه کشته می شود، موضوعی است که به ندرت از آن صحبت شده است و آن جاه طلبی اسرائیل برای تسلط بر منابع گازی نوار غزه و سود آن است.

منابع گسترده فلسطین
به سال ۲۰۰۰ بر می گردیم. زمانی که بریتیش گاز کشف کرد که غزه بر روی یک ثروت گازی به ارزش ۴میلیارد دلار نشسته است. نیازی به گفتن نیست که این کشف ناگهان شوک بزرگی به اسرائیل وارد کرد. غزه، برزخی که اسرائیلی ها تصور می کردند با آن امید و آرزوی فلسطینی ها را در هم شکسته اند، ناگهان به ناحیه و اولویت کلیدی ژئو - استراتژیک تبدیل شد. حتی اگر تگرگ از آسمان بیاید و آب بالایی برود، اسرائیل می خواست به این منابع دست یابد.


پس از مدتی مشخص شد که ارزش منابع کشف شده گازی، بیش از میزان پیش بینی ها بوده است. به گفته میشل چاسودوفسکی، اقتصاددان و تحلیلگر برجسته کانادایی غزه همانقدر می تواند در ثروت خود آفتاب بگیرد که دولت کویت می تواند.

غزه جای آنکه در فقر مطبق به سر ببرد، می تواند مرکز فعالیت های اقتصادی باشد؛ یک موفقیت اقتصادی چشمگیر. اما به جای آن به محاصره اسرائیل در آمده است و برای نان روزانه خود باید التماس کند.

بد نیست خاطر نشان کنیم که محاصره دریایی اسرائیل همزمان با کشف میدان گازی غزه توسط بریتیش گاز آغاز شد. از آن سال بود که اسرائیل دسترسی فلسطینی ها به مرزهای آبی خودشان را قطع کرد. بنابراین محاصره غزه اکنون نیز قوانین بین المللی را نقض کرده است. تمام این ها به خاطر این است که اسرائیل می خواهد منابع غزه و فلسطین را غارت کند.


هنوز متقاعد نشده؟
اجازه بدهید به یک اظهارنظر جالب موشه یالعون، رییس سابق ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۷ و در زمانی که او انگیزه واقعی اسرائیل را آشکار ساخت، اشاره کنیم. او در پاسخ به یک سوال در مورد ثروت گاز غزه اینگونه پاسخ داد: «درآمد حاصل از فروش گاز فلسطین به مردم فقیر فلسطین نمی رسد و طبق تجربه قبلی اسرائیل به جیب گروه های ترور برای خرید موشک های بیشتر برای هدف قرار دادن اسرائیل می رود. معاملات گازی با دولت خودگردان فلسطین شامل حماس نیز می شود و حماس سود حاصل از آن را می تواند علیه فتح، اسرائیل یا حمله به تاسیسات گازی و یا هر سه این موارد به کار گیرد! واضح است که بدون ریشه کن کردن کنترل حماس از غزه، هیچ کار حفاری نمی تواند بدون رضایت گروه های افراطی اسلامی انجام گیرد.»

آنچه که یالعون در واقع گفت این بود که تا زمانی که حماس حاضر به توافق با اسرائیل نشود، اسرائیل سعی خود را برای از بین بردن او با اعلام حماس به عنوان یک گروه تروریستی،(حتی اگر طبق قوانین بین المللی، حماس یک جنبش مقاومت باشد) خواهد کرد.



اسرائیل نیازمند گاز است
چرا جنگ اکنون اتفاق افتاد؟ زیرا اسرائیل بیش از این نمی تواند صبر کند. اسرائیل گرفتار نرخ تورم بالا و نرخ بیکاری زیادی شده است. برای حل هر دو بحران انرژی و بحران اقتصادی خود نیازمند یک راه حل مناسب است.

با توجه به طرح اسرائیل، گفته شد که اسرائیل از سال ۲۰۲۰ با بحران انرژی روبرو خواهد شد. این موضوعی بود که در ماه جولای توسط روزنامه هاآرتص و در گفتگو با چندتن از کارشناسان وزارتخانه های مختلف صهیونیست ها عنوان شد و بدین ترتیب با صراحت از بحران انرژی اسرائیل پرده برداری شد. اسرائیل به سادگی در حال خروج از زمان است. اگر اعتراضات اخیر در اسرائیل برای موقعیت بد اقتصادی و بی عدالتی اجتماعی باشد، مقامات بیش از هر چیز دیگر احساس خطر کرده اند. بنابراین آنها بار دیگر ترجیح دادند از قوانین بین الملل عبور کنند. از آنجایی که آنها نمی توانستند مذاکرات را بپذیرند، این بار جنگ را با حماس آغاز کردند؛ جنگی برای توسعه نواحی ژئو استراتژیک اسرائیل.

اجازه دهید به یاد آوریم، آخرین باری که اسرائیل در غزه مارش نواخت به سال ۲۰۰۸ بر می گردد، زمانی که استقرار نظامی اسرائیل با مذاکرات بریتیش گاز در مورد گاز غزه، همزمان شد. آیا این تصادفی است؟ خیر!