واکنش اوباما به انتخاب نخست وزیر عراق

به گزارش افکارنیوز، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با استقبال از معرفی گزینه نخست‌وزیری عراق، این اقدام را «گامی مهم» و «امیدوارکننده» خواند و گفت در تماس با «حیدر العبادی» خواستار تشکیل فوری دولتی فراگیر شده است.

وی با اشاره به حملات جنگنده‌های آمریکایی به مواضع گروه تروریستی «داعش» در شمال عراق، گفت: «تنها راه حل پایدار برای عراقی‌ها این است که در کنار هم ایستاده و دولتی فراگیر تشکیل دهند که منافع تمام مردم این کشور را تأمین کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین معرفی گزینه تصدی نخست‌وزیری عراق از سوی رئیس‌جمهور را «گامی مهم» و «امیدوارکننده» در راستای تشکیل دولت و اتحاد در عراق توصیف کرده و تأکید کرد که واشنگتن آماده است تا برای مبارزه با داعش از دولت و پارلمان جدید حمایت کند.

وی که از اقامتگاه تفریحی خود در جزیره «مارتا وینیارد» ماساچوست صحبت می‌کرد، همچنین گفت روز دوشنبه با آقای عبادی تماس گرفته و معرفی او به عنوان گزینه تشکیل دولت را تبریک گفته است. وی همچنین به گزینه نخست‌وزیری عراق توصیه کرد که هرچه سریعتر «دولتی فراگیر» تشکیل دهد.

اوباما افزود: «رهبری جدید عراق کاری دشوار در پیش دارد. وی باید با حکومتی فراگیر و برداشتن گام‌هایی که اراده وی را نشان دهد، موجب بازیابی اعتماد شهروندان عراقی شود.»

«فؤاد معصوم» رئیس‌جمهور جدید عراق روز دوشنبه «حیدر العبادی» معاون اول رئیس پارلمان این کشور را مأمور تشکیل کابینه کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که «همپیمانی ملی» به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق با جذب نظر موافق تعدادی از اعضای حزب «الدعوه» و برخی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری المالکی»، توانست امضاهای خود را به حد نصاب لازم برای معرفی نخست وزیر برساند.

با این حال، ائتلاف دولت قانون که در انتخابات ائتلاف پیروز انتخابات بود و تاکید داشت که نخست وزیر باید از این ائتلاف و در واقع رئیس این ائتلاف یعنی نوری المالکی باشد، به این تصمیم اعتراض کرد.

آقای مالکی خود نیز در اظهاراتی این تصمیم فؤاد معصوم را نقض خطرناک قانون اساسی خوانده و گفته است که برای تغییر در روند فعلی تلاش میکند.