کمیسیون ویژه سازمان ملل برای بررسی «جنایات جنگی غزه»

به گزارش افکارنیوز، سازمان ملل کمیسیون ویژه‌ای را برای بررسی موارد احتمالی نقض حقوق بشر و جنایت‌های جنگی طرف‌های درگیر در زمان حمله ارتش اسرائیل به غزه تشکیل داد.

اسرائیل واکنش تندی نسبت به تشکیل این کمیسیون نشان داده و آن را " دادگاه نمایشی " شورای حقوق بشر سازمان ملل خواند.

در بیانیه سازمان ملل اعلام شده است این تیم مستقل " تمام موارد نقض قوانین بین‌المللی بشر دوستانه و نیز قوانین بین‌المللی حقوق بشری … را در جریان حملاتی که از ۱۳ ژوئن آغاز شده‌اند بررسی خواهد کرد. "

ویلیام شاباس، استاد کانادایی حقوق بین‌الملل، ریاست این گروه را بر عهده خواهد داشت. دودو دینه، یکی از کارشناسان قدیمی سازمان ملل در حوزه حقوق بشر، و امل علم‌الدین، یک وکیل لبنانی حقوق بشری، از افراد دیگری بودند که برای عضویت در این کمیسیون معرفی شدند.

علم‌الدین بعدها حضور در این تحقیقات را رد کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: " این دعوت افتخاری برای من است اما با توجه به تعهدهایی که اکنون دارم - شامل هشت پرونده - نمی‌توانم این وظیفه را بپذیرم. "

این گروه باید تامارس ۲۰۱۵ گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند. اسرائیل بارها این مجمع ۴۷ عضوی را بارها به عدم بی‌طرفی کرده است.

استقبال حماس از تشکیل کمیته بررسی جنایت‌های جنگی در غزه
جنبش حماس از طرح سازمان ملل برای تشکیل کمیته تحقیق برای بررسی جنایت‌های جنگی در غزه استقبال کرده و تسریع در آغاز به کار آن را خواستار شد.
سامی ابو زهری سخنگوی حماس عصر تاکید کرد: جنبش حماس از تصمیم به تشکیل کمیته بین المللی برای بررسی جنایت‌های جنگی در غزه استقبال می کند و خواستار تسریع در آغاز به کار کمیته مزبور است.

اسرائیل تشکیل کمیسیون ویژه سازمان ملل برای بررسی جنایات جنگی غزه را نپذیرفت
خبرگزاری تسنیم: وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از مواضع شورای حقوق بشر سازمان ملل و نیز رئیس کمیسیون بررسی جانایات جنگی غزه مدعی شد که این گروه نمی‌تواند بی‌طرفی لازم را رعایت کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو اسرائیل، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای تشکیل گروهی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی اتهامات نقض حقوق بشر توسط این رژیم در زمان حمله به غزه را رد کرد.

در این بیانیه ادعا شده که انتصاب ویلیام شاباش، استاد دانشگاه کانادایی، به دلیل موضعگیریهای ضد اسرائیلی بدین معنی است که گزارش از پیش نوشته شده است.