به گزارش خبرنگار مهر، با نزدیک شدن به سال پایان سال تحصیلی ۲۰۱۱-۲۰۱۰ بسیاری از دانشگاههای آمریکا تصمیم گیری درباره استراتژیهای مالی سال آینده خود را آغاز کرده اند.

در آمریکا، کمکهایی که دولت به دانشگاهها می کند برای سال تحصیلی آینده کاهش یافته است. از این رو بسیاری از شوراهای ایالتی این کشور تصمیم گرفته اند این کسری بودجه را با افزایش شهریه ورودیهای جدید دوره لیسانس دانشگاهها جبران کنند.
در این گزارش افزایش شهریه دانشگاههای آمریکا در برخی از ایالات بررسی می شود.

ایالت تنسی

Memphis Business Journal نوشت: دانشگاه " ناکس ویل " در تنسی برای سال تحصیلی ۲۰۱۲-۲۰۱۱ افزایش ۱۲ درصدی شهریه دانشجویان را تصویب کرد. در پی این اقدام، دانشگاه منفیس نیز یک افزایش ۱۱ درصدی را به تصویب رساند.

ایالت میشیگان

به نوشته " دیترویت فری پرس "، شورای مدیران دانشگاه ایالتی واین اعلام کرد که این دانشگاه در جبران قانون بودجه جدید قصد دارد شهریه سال تحصیلی آینده را حداکثر ۷.۱ درصد افزایش دهد. به این ترتیب، دانشجویان ورودی جدید به این دانشگاه باید ۷ هزار و ۵۰۴ دلار پرداخت کنند که این میزان نسبت به سال تحصیلی جاری ۵۱۸ دلار افزایش خواهد داشت.

برمبنای قوانین جدید، کمکهای دولتی که به دانشگاههای ایالتی آمریکا می شود در سال تحصیلی آینده ۱۵ درصد کاهش خواهند یافت.

علاوه بر این، دانشگاه واین در راستای جبران کسری بودجه خود، طرح کاهش ۲۷ میلیون دلاری از هزینه های دانشکده ها، امور اداری، مدیریت و سفرهای کاری را ارائه کرده و یک بودجه ۵۶۵ میلیون دلاری را پیشنهاد کرده است.

دانشگاه ایالتی اوکلند افزایش ۷ درصدی شهریه، دانشگاه میشیگان غربی، افزایش ۶.۶ درصد و دانشگاه ایالتی " ساگیناو ولی " افزایش شهریه ۶.۹ درصدی را برای سال آینده تصویب کرده اند.

همچنین دانشگاه میشیگان، دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه میشیگان شرقی نیز مشغول بررسی افزایش شهریه های سال آینده هستند.

ایالت کانزاس

" بلومبرگ بیزینس وویک " در گزارشی آورده است که دانشجویان دانشگاههای کانزاس نیز در سال تحصیلی ۲۰۱۲-۲۰۱۱ باید شهریه ای بالاتر از سال تحصیلی جاری بپردازند.

به طوری که ۶ دانشگاه این ایالت باید بودجه خود را با ۵۹۱ میلیون دلار از راه شهریه ها و ۵۶۷ میلیون دلار را از کمکهای دولتی تامین کنند.

در این راستا، دانشگاه ایالتی " امپوریا " و دانشگاه " فورت هایز " ۴ درصد، دانشگاه ایالتی ویچیتا ۱.۶ درصد دانشگاه کانزاس ۷.۴ درصد افزایش شهریه خواهند داشت.

ایالت مریلند

براساس گزارش آسوشیتدپرس، شورای نظام دانشگاهی ایالت مریلند نیز افزایش ۳ درصدی شهریه کالجها و دانشگاههای این ایالت را در مقطع لیسانس تصویب کرد.

در میان دانشگاههای این ایالت تنها دانشگاه " سالیزبری " یک افزایش ۶ درصدی و دانشگاه مریلند یک افزایش ۵ درصدی شهریه دانشجویان را در سال تحصیلی آینده خواهند داشت.

این شورا تخمین زده است که در سال ۲۰۱۲ شهریه و عایدی دانشگاههای این ایالت در مجموع ۳۷.۸ میلیون دلار باشد.

ایالت فلوریدا

متولیان ۶ دانشگاه از ۱۱ دانشگاه ایالتی فلوریدا نیز بر سر افزایش ۷ درصدی شهریه دانشگاه دوره لیسانس برای سال تحصیلی آینده به توافق رسیدند.

افزایش ۷ درصدی در برخی از دانشگاههای ایالتی فلوریدا برای ۳۰ واحد درسی سالانه معادل ۲۷۴.۸۰ دلار خواهد بود.

افزایش ۷ درصدی در مجموع می تواند ۱۱۰ میلیون دلار از بودجه این دانشگاهها را تامین کند. این درحالی است که کسری بودجه دانشگاههای این ایالت ۱۴۰ میلیون دلار است.

سایر دانشگاههای این ایالت نیز مشغول بررسی افزایش شهریه های سال آینده خود هستند.

ایالت اوکلاهاما

دانشجویان دو دانشگاه بزرگ این ایالت نیز سال آینده با یک افزایش حدود ۵ درصدی شهریه مواجه خواهند شد. به طوری که شورای حاکمیت دانشگاه ایالتی اوکلاهاما افزایش ۴.۸ درصدی شهریه های دانشجویان دوره لیسانس را تصویب کرد.

دانشگاه اوکالاهاما نیز یک افزایش ۵ درصدی را برای سال تحصیلی آینده در نظر گرفته است. به این ترتیب، دانشجویان این دانشگاه باید برای ساعات ۳۰ واحد سالانه با ۳۴۰ دلار افزایش شهریه باید ۷ هزار و ۱۲۵ دلار بپردازند که این رقم برای دانشجویان غیربومی ۱۸ هزار و ۰۷۸ دلار خواهد بود.

سایر دانشگاهها نیز افزایش بین ۴ تا ۸ درصد را تصویب کرده اند به طوری که برای مثال دانشگاه ایالتی اوکلاهامای شمال غربی، دانشگاه ایالتی اوکلاهامای جنوب غربی و دانشگاه اوکلاهامای مرکزی افزایش ۵.۹ درصدی شهریه ها را تصویب کرده اند.