جي کارني سخنگوي کاخ سفيد دوشنبه (۳۰ خرداد، ۲۰ ژوئن) گفت: "نياز است تا براي انتقال سوريه به يک کشور دموکراتيکتر، اقدام واقعي در قبال گفتوگوي سياسي صورت گيرد."

به گزارش پرس تی وی، سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: " همان‌طور که ما پیش از این نیز گفته‌ایم، بشار اسد رئیس جمهور سوریه یا باید رهبری این انتقال را بر عهده گیرد و یا باید از سر راه کنار برود. "

وی در ادامه از رئیس جمهور سوریه خواست تا به قول‌های خود مبنی بر ایجاد اصلاحات سیاسی در این کشور جامه عمل بپوشاند.

اظهارات خشن مقامات امریکایی در حالی ابراز شده است که رئیس جمهور سوریه از برگزاری انتخابات سراسری پارلمانی در ماه اوت و تکمیل بسته اصلاحاتی تا ماه سپتامبر به منظور پایان دادن به ماه‌ها ناآرامی در این کشور خبر داده است.

از زمان آغاز درگیری‌های سوریه در اواسط ماه مارس، ده‌ها تن از مردم این کشور از جمله نیروهای امنیتی این کشور کشته شده‌اند.

دولت سوریه گروه‌‌های مسلح را مسئول خشونت‌های مرگبار می‌داند و تاکید می‌کند این ناآرامی از خارج از کشور سازمان‌دهی می‌شود.

اندکی پیش از اظهارات این مقام امریکایی، اسد در سخنرانی خود برای مردم سوریه گفت: " وی تمایل دارد تا مستقیما با معترضان دیدار کند و مذاکراتی جامع با آن‌ها برگزار کند. "

رئیس جمهور سوریه در همین رابطه افزود: " کمیته ملی گفت‌وگو به زودی تشکیل خواهد شد. "

بشار اسد در ادامه همچنین اظهار تاسف کرد که " عناصر خرابکار " در تلاشند تا از جنبشی که به دنبال اصلاحات قانونی در کشور است، سوءاستفاده کنند.

ترکیه، همسایه شمالی سوریه که به تازگی موضع خود را در قبال دمشق سخت‌تر کرده است، در واکنش به سخنرانی اسد، سخنان وی را غیر قابل پذیرش خواند.

در همین حال، عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه، اسد را به تغییر ماهیت نظام حاکم بر سوریه به یک نظام چند حزبی پند داد.

تاکنون هزاران نفر از مناطق مرزی سوریه در پی وقوع ناآرامی‎ها در این کشور به استان ختای ترکیه واقع در مرز مشترک سوریه گریخته‌اند.

گروه‌های مسلح که براساس برخی گزارش‌ها تسلیحات مورد نیاز خود را از ترکیه وارد می‌کنند، در ابتدای ماه ژوئن، ۱۲۰ تن از نیروهای پلیس و اعضاء نیروهای امنیتی سوری را در شهر جسر الشغور واقع شمال غرب سوریه کشته و در گورهای دسته جمعی مدفون کردند.

رئیس جمهور سوریه در سخنرانی خود تاکید کرد که این " توطئه‌چینی‌ها " تنها کشور را قدرتمند‌تر خواهد کرد و سپس از گوش به زنگ بودن مردم این کشور تقدیر کرد.

اسد در پایان با اشاره به شهیدان درگیری‌های اخیر، به خانواده‌های آن‌ها تسلیت گفت و تاکید کرد که سوریه " هزینه گزافی " برای امنیت و ثبات خود پرداخته است.

گفتنی است، در ادامه مداخله جویی‎های امریکا در امور داخلی برخی کشورها، رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا نیز یک‌شنبه(۲۹ خرداد، ۱۹ ژوئن) اعلام کرده است که جنگ در لیبی در نهایت به سقوط معمر قذافی و تغییر رژیم در این کشور منجر خواهد شد.

همچنین، وزیر دفاع امریکا ضمن دفاع از مداخله نظامی این کشور در لیبی گفت، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا برای شرکت در حملات هوایی ناتو به لیبی، نیازی به اجازه کنگره این کشور ندارد.

این در حالی است که باوجود گذشت ماه‌ها از آغاز خیزش مردمی در بحرین و سرکوب‌های گسترده معترضان مخالف دولت از سوی رژیم آل‌خلیفه که با حمایت نظامیان آل‌سعود انجام می‎شود، امریکا همچنان با اتخاذ موضع سکوت از هرگونه اقدام در قبال نقض گسترده حقوق بشر در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس خودداری کرده است.

پوشش وقايع خونبار در بحرين از سوي برخي رسانهها و محکوميت اين جنايات از سوي برخي از سازمانهاي حامي حقوق بشر در سراسر جهان نيز نتوانسته است به سياست دوگانه امريکا به ويژه در قبال رژيم بحرين، ميزبان ناوگان پنجم نيروي دريايي امريکا و متحد ديرينه اين کشور، خاتمه دهد.